Yılmaz Sandıkcı

Yılmaz Sandıkcı

Matematik ve Adalet

Yaşadığımız Şu Çağda Bazen Binlerce Yıl Önce Yaşayan İnsanların Bildiklerini Bilmemenin Cezasını Çekiyoruz Gibime Geliyor. Bazı İnsanlar Yaşamı, Doğayı Dildeki Binlerce Sözcük Yerine Zihindeki Sadece On Rakam Ve Birkaç Sembol İle Anlamaya, Anlatmaya Çalışmışlar. Hatta Müzik Denen Seslerin Ahengini Bile Matematik İle Açıklamaya Çalışanlar Olmuş. Öyle Ki, Matematik Diline Çevrilebilen Müzik Eserlerinin Daha Kalıcı Olacağını, Diğerlerinin Unutulacağını Söylemişler Birkaç Bin Yıl Önce. Hatta Günümüzde Bazıları İçin On Rakam Fazla Geliyor, İki Rakam Yetecek Herşeyi Anlatmaya.

*

İnsanlar Çok Farklı Türlere Ayrılır. Ayrımlardan Biri De, Matematik Bilenler Ve Matematik Bilmeyenler. Bu Konuda Biraz Derine İnebilirsek, Bu Ayrımın Aslında Adalet Bilen İnsanlar Ve Adalet Bilmeyen İnsanlar Demek Olduğunu Anlayabiliriz. Çünkü Matematik Bilenler, Bir Çok Sorunu Sorun Olmadan Aşmayı Sağlayacak Bir Bilgiyi Yani “Eşitlik İle Adaletin Farklı Şeyler Olduğunu” Anlayabilirler. Bu Bilgiyi Anlayanlar Yaşamda Görüntünün Ardında Duran İşin Aslını Aramayı Ve Buldukları İle De Yaşamı Farklı Boyutlarda Yorumlamayı Öğrenirler.

*

Anlayanlar, Öğrenenler Gelişir, Yükselir… Anlamayanlar İse Anlamak Yerine Kanmayı Ve Anlamadıkları Şeyleri İnkar Etmeyi Tercih Ederler. Öğrenmek Yerine Ezber Veya Taklit İle Yaşarlar. Anlamadıkları Kişileri Dışlayarak, Ret Ve İnkar Ederek, Tekfir Ederek Ve Düşmanlaştırarak Kendi Aralarında Haklıymış, Mutluymuş Gibi Bir Görünmeye Çalışırlar … Anlamayanlar, Görüntüde Haklı Veya Mutlu Bir Ortam Sürdürmeye Çalışırken Farkında Olmadan Kadar Yorulurlar Ki, İşin Aslını Anlamak İçin Harcanacak Zihinsel Enerjiyi Da Boşa Tüketirler.

*

Siz Çocuklarınızın Hangi İnsan Türü Arasında Yaşamasını İsterdiniz? Gelişme Ve Yükselme Yönünde İlerleyenler Arasında Yaşamasını İsterseniz, Çocuklarınıza “Anlamadığı Şeyi İnkar Etmek Yerine Anlamak İçin Anlayış Kapasitesini Nasıl Artırması Gerektiğini Anlatın”… Anlamadığı Kişiyi Dışlamak Tekfir Etmek Düşmanlaştırmak Yerine Anlamak İçin Anlayış Kapasitesini Geliştirmeyi Öğretin….

*

Anlamak Ve Anlaşmak İnsan Olmanın En Önemli Özelliklerinden Biridir. Anlaşmak Denge Noktasını Bulabilmek Demektir. Denge İse Adalettir. Allah Evreni Bir Denge Üzerine Kurduğunu Söylüyor. Evrenin Fizik Temeli Denge İse Mana Temeli De Adalettir. İşte Bu Yüzden Matematik Öğrenen, Matematik Bilen Toplumlarda Adalet De Gelişiyor. Gelişmenin Temelinde Yatan Anlaşma Yoksa Adalet De Olmuyor, Adalet Yoksa Kalkınma Da Yalan Oluyor. Büyüme İle Kalkınma Arasındaki Farkı Bilmeyenler Boş Konuşuyor.

*

Anlaşma Yöntemleri, Türlere Göre Farklılık Gösterir; Hayvanlar Koklaşa Koklaşa Veya Tepişe Tepişe Anlaşır, İnsanlar Konuşa Konuşa Anlaşır. Buna Bir Ekleme Yapalım, Gelişmiş Olab İnsanlar Kendisini Var Eden Doğa İle Matematik Dili İle Anlaşmayı Öğrenir. Gelişmiş İnsanlarda Matematik, İnsan İle Evrenin Anlaşmasını Sağlayan Bir Dile Dönüşür. Bu Dil İçin Bakkal Matematiğinin Birazcık Üzerine Çıkmak Gerekir, Dört İşlemden Biraz Fazlasını Anlamaya Çalışmak Gerekir Ki Anlamaya Çalıştıkça Anlaşmanın Da Tadı Daha İyi Alınır. Benden Geçti Artık Deseniz Bile, Çocuklarınıza Torunlarınıza Matematik Hakkında Güzel Şeyler Anlatın. Öğretemezseniz Bile Öğrenmelerine Ortam Sağlamaya Çalışın.

*

Örneğin, Matematik, Rakamlar Ve Bir Takım Semboller İle Oynanan Bir Oyundur Diyebilirsiniz. Allah’ın, Yaratırken Kullandığını Söylediği Kadr, Ölçü, Oran Gibi Sözlerin Temelinde Matematik Durur Diyebilirsiniz… Rakamlar, Sayılar, Semboller Ve Formüller İle Anlayış Kapasitemiz Geliştikçe Allah’ı Daha İyi Anlamamızı Sağlayan Bir Mucizedir Matematik Diyebilirsiniz. Allah Anlayanları Daha Çok Sever Demeyi De Unutmayın Ki Anlamadığı Şeyleri İnkar Edenlere Kanmasın Çocuklarımız.

*

Matematik İle Anlaşılanları Dil İle İfade Etmek İçin Düşünce Gelişir. Metematik İçeren Düşünce İle Mantık Gelişir. Matematik, Dil Ve Mantık Varsa, Ortaya Estetik Çıkar. Sanat Hayatı Taklit Eder, Hayat İse Sanatı Takip Eder Demeyi De Unutmayın! Estetikle Buluşan Sanat, Sanayiye Dönüşür. Diğer Yandan Sanayi Demek Teknoloji Ve Gelişmek Demektir. Bunların Hepsi Bir Toplumda Dengeli Bir Şekilde Buluşuyorya Medeniyet Oluşur. Medeniyet Yapısının Kapısıdır Matematik.

*

Dünün Ve Günün Ezberi İle Donuklaşan Beyinleri Harekete Geçiren Bir Kıvılcımdır Matematik. Ancak, Dinamik Beyinlerden Korkanların Şerrinden Korunması Gerekecek Kadar Cılız Bir Kıvılcımdır Ama Gelişime Açık Beyinlerde Aleve Dönüşür; Ya Yakar Ya Da Aydınlatır Ve Isıtır Matematik. Bunu Sağlayacak Olan İse “Farkındalık” Sahibi Olma, Asıl İle Benzer Arasındaki Farkı Anlama, Kanmak Yerine Öğrenerek Anlama Gibi İnsan Olma Becerileridir.

*

Örneğin, Birkaç Yıl Önce Aldığı Kira Geliri İle Kurban Kesebilen Birisinin Bugün Aynı Evden Aldığı Kira İle Kurban Kesemez Hale Düşmesinin Nedenlerini Anlamayı, Çalışan Maaşlarına Yüzde 20’nin Altında Zam Yaparken, Devletin Harçlarına Yüzde 50 Zam Yapan Kafayı Analiz Etmeyi Sağlacak Becerilerin Tohumudur Matematik. Bu Becerilerin Gelişmesini Kim İstemez? Matematik Öğrenmeyi İstemeyen Adalet İster Mi? Adalet İstemeden Şeriat İstemek Kime Hizmettir?... Adalet Olmazsa Kalkınma Olur Mu? Sözlerle Yayılan Yalanlar, Matematik Bilen Kafalarda Bozulur!.. Anlayanlara Selam Ve Dua İle.

Önceki ve Sonraki Yazılar
Yılmaz Sandıkcı Arşivi