Ailenizmiş gibi arayıp öyle bir şey söylüyorlar ki... Aman dikkat!
Son zamanlarda profesyonel dolandırıcıların tuzakları daha tehlikeli bir hâl almaya başladı! Telefonda kendini resmî kurum görevlisi olarak tanıtıp vatandaşlardan para ve altın talep ediyorlar. Uzmanlar ise hiçbir polis, savcı, asker, hâkimin telefonla para ya da altın istemeyeceği konusunda uyarıyor
Son günlerde İçişleri Bakanlığı’ndan vatandaşlara dikkat çekici bir mesaj gelmeye başladı. Bu mesaj, “Telefonda kendisini polis, asker, savcı olarak tanıtıp, adınız FETÖ/PDY, PKK, terör örgütü soruşturmasına karıştı diyerek para ve altın isteyenlere inanmayın” şeklinde gönderiliyor. Konuyla ilgili önemli açıklamalarda bulunan Bilişim Uzmanı Şener Kul, bu yöntemle dolandırıcılık yapanların genellikle yurtdışında organize olmuş büyük çaplı gruplar olduğuna dikkat çekti. Bilişim Uzmanı Şener Kul, “Bu tip dolandırıcılık girişimleri çoğunlukla kişinin iradesi dışında gerçekleşir ve tamamen engellenmesi zordur. Ancak çözüm için çeşitli yöntemler geliştirilmeye çalışılıyor” diye konuştu.
“ÜLKEMİZDE BU ÇETELERLE BAĞLANTILI VEYA ARACI KONUMUNDA OLAN KİŞİLER BULUNABİLİR”
Dolandırıcıların, çağrı merkezi benzeri sistemlerle ve geniş ekiplerle çalıştıklarını söyleyen Şener Kul, iki temel arama yöntemi kullandıklarından bahsetti. Şener Kul, “Farklı veya sahte numaralar üzerinden arama (sıradan numaralar ya da başkalarının kimlik bilgileriyle açılmış hatlar) yapabilirler. Kendilerini “savcı”, “polis” ya da “hâkim” gibi tanıtırlar. Arka planda telsiz anonsları veya sahte ortam sesleri kullanarak inandırıcılığı artırmaya çalışırlar. Ülkemizde yaşanan veri sızıntıları nedeniyle adres, telefon, hatta soy ağacı, banka veya tapu bilgileriniz gibi kişisel verilerinize ulaşabilirler. Bu sayede sizi daha kolay ikna edebilecekleri detaylara sahiptirler. Yakınlarınızın veya resmî kurumların numaraları üzerinden arama da (numara kopyalama/spoofing) yapabiliyorlar. Ekranda 155, 112, banka numarası veya anne-baba gibi aile bireylerinizin ismi/numarası görünür. Bu yöntem daha tehlikelidir; çünkü telefondaki numara gerçekten size tanıdık gelen bir numaraya dönüştürülmüştür. Teknolojinin “karanlık yönlerini” kullanarak (kötü niyetli yazılımlar, özel programlar) numara kopyalama gerçekleştirirler. Ülkemizde de bu çetelerle bağlantılı veya aracı konumunda olan kişiler bulunabilir” diye anlattı.
AİLENİZ GİBİ DAVRANIP DUYGUSAL BASKI KURUYORLAR
Dolandırıcıların kişiyi, aile bireylerinin numarasından arayarak “annenizi rehin aldık” veya “babanızı kaçırdık” gibi söylemlerle, duygusal olarak paniğe neden olduklarını ifade eden Şener Kul, “O sırada aslında anneniz veya babanız günlük hayatına devam ediyor olabilir; fakat dolandırıcılar, sizin panik hâlinde mantıklı düşünmenizi engellemek için telefonunuzu kapatmamanızı ister. Ses efektleri ve ikna yöntemleriyle tehditlerini sürdürürler. Böyle bir durumda, “Telefonu kapatma!” diyen biriyle karşılaşırsanız dolandırılıyor olma ihtimaliniz çok yüksektir. Hemen telefonu kapatıp gerçek aile bireyinizi farklı bir yolla arayarak durumu teyit edin. Maalesef bu yöntem yüzünden parasını kaybeden veya kalp krizi geçirip hayatını kaybeden insanlar olduğu biliniyor. Dolayısıyla yakınlarınızı bu konuda bilinçlendirmek ve böyle bir arama gerçekleşirse önce sakin kalmalarını sağlamak büyük önem taşıyor” ifadelerine yer verdi.
BU İHTİMALLER VARSA DOLANDIRILIYORSUNUZ!
Hiçbir resmî kurum görevlisinin; polis, savcı, asker, hâkimin telefonla para ya da altın talep etmeyeceğinin altını çizen Uzman Kul, devlete ait borç veya ceza tahsilatının, genelde vergi dairesi, icra dairesi gibi kurumlar aracılığıyla yazılı ve resmî süreçlerle yapıldığını kaydetti. Kul, “Bunların dışında polis, savcı, asker, hâkim gibi sizi arayan kişiler telefonda para talep ediyorsa kesinlikle dolandırıcılıktan şüphelenmeniz gerekir. Telefonda hiçbir “iyi” ya da “kötü” teklifi kabul etmeyin. Kampanya, ödül, ek kazanç gibi kulağa cazip gelen vaatleri anında reddedin. Bankadan aradıklarını söyleseler bile kart numarası, şifre veya kişisel bilgilerinizi paylaşmayın. Bir şeyi teyit etmek istiyorsanız, telefonu kapattıktan sonra bankanın resmî numarasını bizzat arayarak veya şubeye giderek işlem yapın. Telefonu kapatmanız engellenmeye çalışılıyorsa mutlaka şüphelenin. Israrla telefonu kapatmamanızı isteyen arayanlar, büyük olasılıkla dolandırıcılık peşindedir. Yakınlarınızdan gelen tuhaf isteklere karşı (para, altın talebi) öncelikle o kişiyle farklı bir şekilde iletişime geçerek gerçekten kendisi olup olmadığını doğrulayın. Tüm işlemleri, mümkünse yüz yüze veya resmî kanallardan gerçekleştirin.
Sürekli yeni bilgiler istiyor ve temel kişisel verilerinizi (T.C kimlik no, IBAN, kart bilgileri gibi) öğrenmekte ısrarcıysa, konuyu sıkça değiştirip kafanızı karıştırarak yeniden soru soruyorsa, yüz yüze görüşmeyi talep ettiğinizde kaçamak cevaplar veriyorsa, “Telefonu asla kapatma” diyerek baskı yapıyorsa, para veya kıymetli eşyaların miktarını ısrarla öğrenmek istiyorsa, bilmediğiniz yabancı numaralardan art arda aranıyorsanız, bu tür davranışlar yüksek ihtimalle dolandırıcı profiline işaret eder. Telefondan direkt olarak ayrılın (kapatın) veya oyalama şansınız varsa da kesinlikle dediklerini yapmayın. En yakın polis merkezi, emniyet müdürlüğü veya savcılığa giderek durumu tüm detaylarıyla anlatıp şikâyette bulunun. Mümkünse, sizi arayan numara, arama süresi ve konuşmanın içeriği gibi bilgileri not alın. Bu bilgiler, soruşturma sürecini kolaylaştırabilir” şeklinde konuştu.
GEREKSİZ VEYA ŞÜPHELİ UYGULAMALARI TELEFONDAN SİLİN
Bu tip dolandırıcılık girişimlerinin çoğunlukla kişinin iradesi dışında gerçekleştiğini ve tamamen engellenmesinin zor olduğunu belirten Kul, devlet kurumları ve teknoloji şirketlerinin, bu tür çağrıların tespiti ve önlenmesi için çeşitli teknik çözümler geliştirmeye çalıştıklarını dile getirdi. Bilişim Uzmanı Şener Kul, son olarak şunları söyledi: “Sizin alabileceğiniz bazı önlemler var. Telefon ve uygulamaları güncel tutun. Eski sürümlerdeki güvenlik açıkları, dolandırıcıların işini kolaylaştırabilir. Bilinmeyen numaralara karşı tedbirli olun. Açsanız bile her duyduğunuza inanmadan, arayanın kimliğini teyit etmeye çalışın.
Gereksiz veya şüpheli uygulamaları telefondan silin. Bu tür uygulamalar bazen zararlı yazılımlar barındırabilir. Kamusal veya yabancı Wi-Fi ağlarını dikkatli kullanın. Özellikle finansal işlemleri yaparken kendi güvenli ağınızı tercih edin. Aile bireylerinizi düzenli olarak bilgilendirin. Onlara bu senaryoları örneklerle anlatmak, panik anında doğru refleksi göstermelerine yardımcı olur. Ayrıca; İki faktörlü kimlik doğrulama (2FA) kullanın. E-posta, sosyal medya hesapları ve bankacılık uygulamalarında ek bir koruma katmanına sahip olmak, olası dolandırıcılık girişimlerini zorlaştırır. Düzenli şifre değişikliği yapın. Aynı şifreyi uzun süre farklı platformlarda kullanmak veri sızıntısı riskini artırır. Kişisel bilgilerinizi koruyun. Sosyal medya hesaplarınızda adres, telefon gibi özel bilgileri herkese açık paylaşmayın. Resmî kurumların uyarılarını takip edin. Emniyet Genel Müdürlüğü, Siber Suçlarla Mücadele Daire Başkanlığı gibi kurumların güncel duyuru ve uyarılarını düzenli olarak inceleyin.” TUBA KAYA