İbrahim Çiçekçi
Sattım gitti hizmet bitti mi ?
Konya’da son yılların rekor arsa satımları gerçekleştiriliyor. Özellikle Aslım Bölgesinde ciddi bir sanayileşme söz konusu. Kooperatif modeliyle onlarca sanayi sitesinin inşaatı şu an devam ediyor.
Yatırımcının sanayiye, sanayicinin arsaya olan talebi fiyatları da hatrı sayılır bir seviyeye çıkardı. Bugün Ereğli Yolu ile Aksaray yolu arasındaki hatta satılan sanayi arsalarının metrekare fiyatları 4 bin TL civarında.
Gel gelelim alan memnun, satan memnun hatta yatırımcı memnun demek ki fiyatlara söylenecek bir laf yok…
*** *** ***
Burada sadece birkaç talebi yazmak istiyorum. İnsanlar ciddi fiyatlara arsa alıyor, sonrasında dükkanına oturuyor. Lakin alt yapının istenilen düzeyde olmadığı yönünde eleştiriler var. Bugün inşaatı devam eden özel sanayi alanlarının yolu bile yokmuş henüz. Neticede bölge 2 yıla kadar özel sanayi üssü haline dönüşecek. Buranın makyajı çok önemli…
Hem inşaat firmaları hem dükkan sahiplerinin yetkililerinden şöyle bir talebi var; “Bu kadar para verip arsa-dükkan alıyoruz. Karşılığında belediyemizden de hızlı bir alt yapı çalışması bekliyoruz. ”
Bize düşen talebi duyurmak. Buradan ilgili belediye başkanlarımıza bu talebi iletmiş olalım….
BDDK’nın kararı ne doğuracak !
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun (BDDK) 24 Haziran Cuma akşamı açıkladığı ‘TL kredi kullanımında döviz varlığı şartı’ aranmasına ilişkin karar piyasanın ana gündemi oldu. Kontrollü döviz piyasasına geçiş olarak adlandırılan karar ile kredi kullanımının kısıtlanacak olması, özellikle yatırım planlayan ihracatçılar tarafından endişeyle karşılandı.
*** *** ***
Ekonomik birimler maliyet ve fiyat hesaplamasını gittikçe daha fazla döviz cinsinden yapıp, TL olarak kısa vadeli duyurmaya başladılar. Şirketlerin döviz talebi somut bir gerçeklikten kaynaklanıyor. İthal girdi bağımlılığı çok yüksek. Sanayicinin kur riskinden korunmak için döviz tutma eğilimleri yüksek oluyor.
*** *** ***
İhracatçının dövizlerini gittikçe daha fazla Merkez Bankası’na satma zorunluluğu, arkasından o dövizi almasına yol açıyor ve talep yaratıyordu. Şimdi de firmalar gerektikçe kendi dövizini kullanmak yerine döviz talebi yaratmak zorunda kalacaklar. Kur riski algısını ve oynaklığı muhtemel arttıracaktır.
Umarız bu süreç kontrollü ve dikkatli yönetilir. Nitekim iyi giden ihracat dinamizmine verilecek zarar, çok daha önemli sorunlar oluşturabilir…
Otomobildeki virüs traktöre de bulaştı
Dün Konya’daki traktör bayilerini dolaştım. Hepsi ciddi satışları olan firmalar. Dünyanın en büyük traktör üreticilerinden John Deere’nin Konya Ana Bayi Metosan Satış Müdürü Mehmet Akdeniz ile uzun uzadıya sohbet ettik. Sektördeki durumu sordum. Söylediği cümle şu oldu; “Otomobil sektöründeki virüs bize de sıçradı” nasıl yani dedim. Artık ön satış yöntemi ile traktör satıyoruz. Bayii ye gelmeden bile giden traktörler var. Eskiden bayide bulunur, hemen teslim verirdik. Ya da 1 aya teslim günü verirdik. Şu an üretim yeterli değil. Konya’da ciddi bir talep var. 220 bin EURO traktörleri sırada satıyoruz. Yakın tarihte teslimde zorlanıyoruz” cevabını verdi. Buradan çıkan sonuç şu, fiyatlar arzın olmamasından dolayı traktör sektöründe de yükselecek. Çiftçinin alımı belki şimdi değil ama ileride zorlanacak. Traktörün yeterli sayıda olmaması ekipman satışını da negatif etkileyecek.
*** *** ***
Bu küresel krizlerden daha çok çekeceğiz gibi. Allah hayra vesile kılsın…