İbrahim Çiçekçi
Hem kriz var, hem AVM’ler dolu !
‘Madem ekonomik kriz var AVM ve restoranlar niye tıklım tıklım’ sorusu bu dönemde çok fazla karşımıza çıkmaya başladı. Bir yanda enflasyon, alım gücü, kur, faiz konuşulurken, lüks mağaza ve restoranların önünde kuyruk oluşması da beraberinde bir çelişkiyi doğuruyor.
*** *** ***
Hafta sonu Konya’da Kule Site, Kent Plaza, M1, Novaland AVM’yi gezdiğinizde yoğun bir kalabalıkla karşılıyorsunuz. Otoparklarda yer bulmak neredeyse imkansız. Bu tabloyu görünce ekonominin kötü olduğunu kimse söyleyemez.
*** *** ***
Bunun hem ekonomik hem sosyolojik nedenini biraz araştırdım. Ortaya farklı gerekçeler çıktı.
Artık para harcayanlar toplumun tamamını kapsamıyor. Geçmişte olduğu gibi bir işçi ve patronu aynı mekan da aynı AVM’de göremiyoruz.
Mesela yapılan araştırmalarda alt ve orta kesime hitap eden markaların cirolarının düştüğü, Vakko, Prada, Network gibi Türkiye’deki lüks giyim markalarının ise cirolarının arttığı ortaya çıkmış. Bir kesim alışverişten tamamen kendini çekerken, bir kesim ise daha fazla ve rahat harcamaya başlamış durumda.
*** *** ***
Yeme-içme sektöründe de benzer durum söz konusu. Bugün Konya’da lüks bir restoranda kişi başı 250 TL’den aşağı hesap ödemiyorsunuz. Yüksek hesaplara rağmen isim yapmış ve pahalı diyebileceğimiz restoranlara rezervasyonla girebiliyorsunuz..
*** *** ***
Peki kim buralara gidenler?
Parası Kur Korumalı Mevduat’ta (KKM) olan bir kesim var. Bu insanlar harcama ve tüketmeye daha da yatkın hale gelmiş durumda. Aylık belirli bir garanti geliri olduğunu baz alırsak, daha rahat ve cesur harcar bir insan… Bu da piyasada görülüyor ve şahit oluyoruz.
Yine kazancını enflasyona ezdirmeyen, gelirini artıran zengin kesim ise eskisinden daha fazla harcayabiliyor. Çünkü, kazancı arttı ve artık alışveriş, restoranda ödediği rakamlar ona cazip gelmeye başladı. Hele bir de dövizle kazanıyorsa hiç bir şey gözüne gözükmez.. (Allah daha çok versin. Kimsenin kazancında gözümüz yok. Söylediklerimiz yanlış anlaşılmasın.)
*** *** ***
Özetleyecek olursak, kriz ortamları herkes için negatiflik içermiyor. Bazılarımıza da imkan sunuyor. Şu an gördüğümüz tüketim (lüks ev, lüks araba, lüks kıyafet) bunun izahı.
*** *** ***
Temennimiz ise, enflasyon altında ezilen dar gelirli halkımızın da nefes alabileceği, her şeyi olmasa da çok istediklerini rahatça alabileceği bir Türkiye’ye kavuşmak. Allah yardımcımız olsun…