Miyasenur Atcı Duysak

Miyasenur Atcı Duysak

Akran Zorbalığı Nedir ?

Akranlar arasında güç ilişkilerinin istismarı olarak tanımlanan akran zorbalığı, akran istismarının okullarda yaygın olarak görülen şeklidir. Akran zorbalığı, güç kullanımına dayalı, kasıtlı ve sürekli eylemlerle zarar veren bir dışa dönük davranış problemidir. Okul ortamında karşılaşılan akran zorbalığı olgusu sosyal, duygusal, cinsel boyutta farklı şiddet ve zorbalık türlerini içermektedir. Tekme atma, tokat vurma, itme, çekme, sataşma, alay etme, kızdırma, hoşa gitmeyen isim takma, küçük düşürücü sözler söyleme, dedikodu ve söylenti çıkarıp yayma, para ya da diğer eşyalarını zorla alma veya almakla tehdit etme, eşyalarına zarar verme, arkadaş grubundan dışlama, yalnızlığa terk etme, rahatsız etme vb. davranışlar bu kapsamda yer almaktadır.

Akran zorbalığına dönük davranışlar, ileri bir aşamada çeteleşmeye dönüşebilmektedir. Akran zorbalığı bir şiddet ve saldırganlık türü olarak çocuklar ve gençler üzerinde odaklansa da zorbalık aslında yaşam boyu pek çok biçimiyle (taciz, saldırı, istismar, ayrımcılık, cinsiyetçilik vb.) devam etmektedir. Çocukluk ve gençlik dönemlerinde karşılaşılan bu tür sorunlara yönelik hizmetlerin planlı bir biçimde geliştirilmesi, bu çağlarda karşılaşılacak diğer bağlantılı sorunların önlenmesine yardımcı olacağı gibi, ileriki yaşlarda karşılaşılacak şiddet örüntülerinin ortadan kaldırılması açısından da yararlı olacaktır.

Zorbalığa ilişkin bazı nedenlere bakıldığında; popüler olma, kendini kabul ettirme, sorun çözme ve empati becerilerinden yoksun olma, kaygı, fiziksel ceza kullanan aile geçmişine sahip olma vb. başlıklar ön plana çıkmaktadır. Okul/akran zorbalığı türleri dört ana başlık etrafında toplanabilir. Bunlar:

• Fiziksel Zorbalık

• Sözel Zorbalık

• İlişkisel Zorbalık

• Tepkisel Zorbalık

Zorbalık problemine ilişkin yapılan taramalar doğrultusunda Türkiye’de, okullarda bu sorunun görülme sıklığı %11 ila %50 arasında değişmektedir. Bir başka yapılan araştırmada ise ; öğrencilerin %8’i zorba, %19.8’i mağdur, %7.7’i zorba/mağdur, %64.5’i ise dâhil olmayan şeklinde dağılım göstermiştir. Akran ilişkilerinin sosyalleşme adına önemli olması bakımından akran zorbalığı vb. davranışlar, sosyal gelişimi engelleyici bir faktördür

Önceki ve Sonraki Yazılar
Miyasenur Atcı Duysak Arşivi