Uzmanı Uyardı! Kış Lastiği İçin Kar Yağmasını Beklemeyin!
Kış aylarında yağmur, kar ve soğuk gibi etkenler, yolların ıslanmasına ve buzlanmasına neden olur. Aynı zamanda bu etkenler, araçlarda kullanılan lastiklerin ana malzemesi olan kauçuk üzerinde de sertleşme gibi durumlara yol açar. Dolayısıyla kış aylarında araç kullanmak riskli hale gelir. Bu riskleri ortadan kaldırmak için ise zorunlu kış lastiği kullanmak zorunlu hale geldi çünkü soğuktan çok etkilenmeyen kış lastikleri, ıslak ve buzlu zeminlerde yol tutuşuna katkı sağlar.
Kış lastiğinin yol tutuşu için daha sağlıklı bir seçim olduğunu söyleyen Mevlüt Durgut, “Klasik lastiklere göre daha farklı özelliklere sahip olacak şekilde üretilen kış lastikleri, mevsimin yollarda yarattığı olumsuzluklara karşı aracın dirençli olmasını sağlar. Kış lastikleri; buzlu, karlı ve sulu yollarda hızlanma, durma, dönme gibi eylemlerin güvenli bir şekilde yapılmasına ve yardımcı olur. Yol tutuşu için de faydalıdır” dedi.
KIŞ LASTİĞİ İÇİN KAR YAĞMASINA GEREK YOK
Kış lastiğinin takılması için hava sıcaklığının 7 derecenin altına düşmesinin yeterli olduğunu belirten Durgut, “Halk arasında kar lastiği olarak da bilinen kış lastiğini takmak için kar yağmasına gerek yok. 1 Aralıktan sonra araçlara kış lastiği takmak zorunludur. Genelde araç sahipleri bunu bilmiyorlar illa kar yağınca veyahut buzlanma olduğunda takmak istiyorlar ama öyle değil hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğü zaman takılması gerekir. Kış lastiklerini 1 Mart’a kadar kullanılıp daha sonra tekrardan yaz lastiğine geçiş yapılması gerekiyor” şeklinde konuştu.
İDEAL KIŞ LASTİĞİ HANGİSİDİR
En sağlıklı kış lastiklerinin de derin olukların olması gerektiğini söyleyen Mevlüt Durgut, “Kış lastiği alırken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta araçla uyumlu bir lastik seçmektir. Sürücülerin kullandıkları araç markasının önerdiği lastikler en iyi lastiklerdir. Kış lastikleri çok sayıda derin oluğa sahip olmalıdır ki yağışlı havalarda yola daha iyi tutunabilirler. Yol tutuşunu artırmak için kış lastikleri, genellikle ince lamelli ve geniş bloklu sırt desenine sahip olacak şekilde tasarlanır. Desenlerin şeklinin yanı sıra lastikte oluşturduğu derinlik de önemlidir. Yağışlı havalarda daha verimli bir yol tutuşu için derin oluklu desene sahip lastikler daha çok önerilir. İmal edildikleri kauçuk ise yumuşak olmalıdır. Böylece soğuk hava şartlarında bile lastikler ısınabilir ve herhangi bir sorun yaşamadan araç hareket edebilir. Buna ek olarak ülkemizdeki kış lastiği diş derinliği için yasal limit 2mm ve üstüdür” diye konuştu.
LASTİK DEĞİŞİMİNİNDEN SONRA BALANS AYARI YAPILMALI
Herhangi bir sebepten dolayı lastik değişimi yapıldığında balans ayarının da yapılmasını gerektiğini ifade eden Mevlüt Durgut, “Arabanın lastik değişimlerinden sonra yapılması gereken balans ayarı, lastikler patladığında, lastik sökülüp- takıldığı zaman lastiklerin dengede kalmasını sağlayarak sürüş güvenliği ve sürüş konforu sağlamaktır. Balans ayarı sırasında lastiğin her iki tarafının ağırlığı eşitlenir ve lastikler sürüş sırasında dengede kalır. Bu sayede titreşimlerin önüne geçilmiş olur, lastiğin düzensiz aşınması önlenir, iyi bir yol tutuşu ve sürüş konforu sağlanır. Rot ayarı, ön düzende herhangi bir parça değiştiği zaman yapılan bir işlemdir. Direksiyon herhangi bir yöne doğru çevrildiğinde tekerleklerin de aynı yöne bakıyor olmasını sağlar. Örneğin; direksiyon tam sağa çevrildiğinde aracın tekerlekleri de aynı şekilde tam sağ pozisyonunu almalı arada boşluklar olmamalıdır” ifadelerini kullandı.