Telefonlara Yetişemiyor! Mağdurlar Çaresiz!
Konya’da kadın giyim üzerine satış yapılan İncimia Butik işletmesi dolandırıcıların hedefine düştü. 27 Kasım'da bir tüketicinin kendilerine ulaşarak durumu izah ettiğini söyleyen Haydar Sular, “Vatandaşlık görevimi yapıyorum. İnsanlar mağdur olmasın diye çabalıyorum” dedi.
Sular, "27 Kasım’da bir vatandaş sizin adınıza bir sayfa açılmış bilginiz var mı diye bizi aradı. Ben de dedim ki biz de böyle bir bilgi yok. Bizim bir tane sayfamız var başka sayfamız yok dedim. 22 bin takipçi sayısı var o sayfa mı dedi. Bizim sayfamızı 15 bin kişi takip ediyor dedim. O dakika araştırmaya başladım baktım bir tane sayfa var bizim ismimizi kullanıyor ama dolandırıcı olduğu ilk önce aklımıza gelmedi. Patentli isim nasıl olsa kapatırız bizim ismimizi kullanıyorlar yasak diye üstüne düşmedik. Baktım telefonlar o kadar yoğunlaşmaya başladı ki dolandırıcı olduğunu anladık. İki gün sonra 29 Kasım’da biz dolandırıcı olduğunu anladık ve savcılığa başvurduk. 29 Kasım'da bizim ilk şikâyet dilekçemiz verildi. İsim ihlalinden takip dosyası açtık. İş farklılaşınca artık tüketicilerden İBAN toplamaya başladık. Elimize ulaşan bütün İBAN’ları dava dosyasına ekletiyoruz. Şu anda elimizde 13 isim yaklaşık olarak da 30’u aşkın İBAN var” ifadelerini kullandı.
SPONSORLU REKLAM KURBANIYIZ
Dolandırıcıların taklit üzerine açtıkları sayfanın güvenilir bir profil çizmediğinin altını çizen Sular, “İlk paylaşımı 23 Kasım’da yapmışlar. Çok kısa sürede fark ettik ama önüne geçilemiyor. Bizim sıkıntımız sayfayı kapatamamak. Resmi yollarla Instagram’a yazdık. İki tane İngilizce bir tane Türkçe olmak kaydıyla direk Instagram’ın kendi mailine ulaştırdık maalesef olumsuz geri dönüş aldık. Bu dolandırıcı vatandaşlar sponsorlu reklam verdikleri için sayfayı Instagram kapatmıyor. Şu anda Instagram’da bildiğimiz 11 tane sponsorlu reklamları var. İnsanları bu reklamlarla tuzaklarına çekiyorlar. Bizi kopyalıyorlar dedik bunlar dolandırıcı dedik gerekli açıklamaları yazdık. Hatta birini siberden bir arkadaşımız yazdı birini İngiltere'den bir arkadaşımız yazdı. Bir de Türkçe yazdık geri dönüş olumsuz oldu. Biz IBAN’ların hepsini savcılığa veriyoruz. 25 günde bize yaklaşık 5 bine yakın kişi ulaştı. Bunun 600 700’ü inanmayıp bizi arayanlar. 4 binin üzerinde bize ulaşan mağdur var ve hala her gün 200-250 kişi bize ulaşıyor” şeklinde konuştu.
Mağdurlardan gelen tepkileri aktaran Sular, “Mağdurların çoğu şaşırıyor yüzde 50'sinden fazlası normal karşıladı yani tepki vermeden karşıladı. Yüzde 20’si 25'i bize karşı suçlama yapmadan bilmiyorduk yazık olmuş diyerek sinirli bir şekilde karşıladı. Ama yüzde 20'sinin hala inandığını zannetmiyorum. Yüzde 5’i de işin içinde bizim de olduğumuzu zannedip bizi araştırıyorlar” dedi.
VATANDAŞLIK GÖREVİMİZİ YAPIYORUZ
Yaşananlardan dolayı marka ismini değiştirmeyi düşünmediklerini açıklayan Sular, “İsim ihlali davası açtık. İsim değiştirecek misin diyorlar değiştirmeyi düşünmüyorum. Biz Google’dan numaramızı da silmedik. Herkes bize ulaşıyor. Ulaşsınlar da insanları yönlendirelim diye uğraşıyoruz. Ben 25 gündür hiç işime bakmıyorum sadece vatandaşlık görevimi yapıyorum. Gerçekten insanlara yardım ediyoruz başka yaptığımız hiçbir şey yok. Ben en son başsavcı ile görüştüm süreci takip ettiklerini söylüyorlar. Biz savcılıktan şunu çok istiyoruz. Sayfalar kapansın. Çok fazla insanın IBAN’ı var. Şahısların IBAN’ına bloke koyulsun. Biz Türk devletiyiz çok kolay buluruz. Çok fazla kanıt var. Burada bizi yıpratan hem telefonlar hem de insanların tüketici mahkemesine başvurması. Tüketici mahkemeye başvurduklarında yazı bizim adres olduğu için bize geliyor. O bizi yıpratıyor. Üst yazı yazıyorsun geri gönderiyorsun bunun bir maliyeti var” diye konuştu.
Bu durum ne kadar devam ederse etsin sonuna kadar gideceklerini belirten Sular, “Ben arama motorlarından numaramı da kaldırabilirim. Numarayı da değiştirebilirim. Sosyal medya hesabındaki ismimi de değiştirebilirim. Ama bunları değiştirmeyi planlamıyorum. Bu şahıslar isim değiştirinceye kadar sonuna kadar veya yakalanıncaya kadar bizi arayanlar tükeninceye kadar biz bu işi devam ettireceğiz” dedi.
YAPTIRIM UYGULANMIYOR
Firmamızın ve avukatımızın tıkandığı noktalardan birisi de elimizde sayısız IBAN ve isim olmasına rağmen herhangi bir yaptırım uygulanmaması diyen Sular, “Türk devleti IBAN’ları bir yazıyla kapatabilir veya bir yazıyla bloke koyabilir. Sürekli isim değiştiriyorlar biz de sürekli değiştiği için sürekli savcılığa veriyoruz. Bunları bir yerde insan bulamayacaklar zaten. Riskli bir iş işin içinde nitelikli dolandırıcılık var. Ben çok uzun vadeli olduğuna inanmıyorum ama sonuçlanana kadar bu böyle gidecek. Konya'da yine bir arkadaşımızın başına böyle bir olay gelmiş bir ay sürmüş. Onunla da görüştük Haydar Abi sabret 1 ayda geçer dedi. Vazgeçmiyorlar isim değiştiriyorlar. Şu anda bu şahısların en az 3-4 tane butiği kullandıklarını biliyoruz. Sadece bizim üzerimizden 10 milyonu geçkin dolandırıcılık yaptılar. Diğer firmaları da dâhil edersek 4 tane firma üzerinde 40 milyonu rahat geçtiler büyük bir dolandırıcılıkla karşı karşıyayız” ifadelerini kullandı.
SOSYAL MEDYADAN ALIŞVERİŞ YAPARKEN DİKKAT EDİLMELİ
Tüketicilerin sosyal medyadan alışveriş yaparken seçici olmaları gerektiğini söyleyen Sular, “Alıcılar kesinlikle Instagram'dan alışveriş yaparken kapıda ödeme ve şeffaf kargo şartı arasınlar başka türlü ürün almasınlar. Direk hesaplarına para gönderiyorlar. Tüketicinin de hatası var. Sayfa yorumlara kapalı, muhatap olabilecekleri kimse yok, kapıda ödeme yok, sayfa yeni açılmış daha bir ay olmamış böyle bir sayfadan alışveriş yapıyorlar. Burada insanlar indirimli fiyata atlıyor. Maalesef görsellerde farklı farklı yerlerden alınıyor. Görsellerde yanıltıcı oluyor. Tekirdağ'dan bir firma aradı bizi Kocaeli'nden bir firma aradı İstanbul'dan 3 firma aradı görselleri de buralardan almışlar. Görselleri farklı yerden alıyorlar farklı İBAN veriyorlar bizim ismimiz bizim adresimizi kullanıyorlar. Çok profesyonel bir ekip var sayfayı kapatamadık. Instagram'da sayfayı kapatamadı. Burada çok ciddi mağduriyet yaşıyoruz. Türk devletinin Türk polisinin yapacağı bize göre çok kolay. Süreç nasıl işliyor nasıl oluyor bilmiyoruz ama çok hızlı bir şekilde müdahale etmesi lazım ama müdahaleler olmadı. Bugün 25. gün ben telefona bakmaktan dün yemek yemedim. Herkese dönüyoruz herkese cevap veriyoruz hiç kimseyi cevapsız bırakmıyoruz” dedi.
MAĞDURLAR NE YAPMALI
Mağduriyet yaşayan vatandaşlara bilgilendirme yapmaktan başka ellerinden bir şey gelmediğini açıklayan Sular, “Arayarak bize ulaşan vatandaşları karakollara yönlendiriyoruz savcılıklara yönlendiriyoruz dosya numaramız atıyoruz gidin bu numara üzerinden şikâyette bulunun diyoruz. Bizim internet satışımız vardı ama hızlı değildi. Biz bir aya yakın sayfamızda sadece bu olayı paylaşıyoruz ürün paylaşmıyoruz insanlar karıştırmasın diye. Mağazaya çok gelen var parasını gönderip açıklamaya yazmış ben mağazadan alacağım diye. Ortada ne öyle bir ürün var ne öyle bir firma var. İnsanların bizim gönderdiğimiz dosya numarasıyla savcılığa veya avukata gitmeleri lazım. Bunların en büyük kaynağı Instagram’ın Türkiye’de temsilcisi olmaması. Instagram’ın Türkiye’de temsilcisi olsa bu dolandırıcılık olaylarının hiçbirisi olmaz ve bir günde çözülür. Takip olmadığı için süreç ilerlemiyor” şeklinde konuştu.
-Büşra GÜLTAŞ