[Özel Haber] Konya Perakendeciler Derneği Başkanı Ahmet Çetin: Yerel Marketlerde Fahiş Fiyat Yok

[Özel Haber] Konya Perakendeciler Derneği Başkanı Ahmet Çetin: Yerel Marketlerde Fahiş Fiyat Yok
Konya Perakendeciler Derneği (PERDER) Başkanı Ahmet Çetin son günlerde gündemde olan konularla ilgili Konya’nın Sesi’ne özel açıklamalar yaptı. Çetin, Konya'daki yerel marketlerde fahiş fiyatların olmadığını ifade etti.

Konya Perakendeciler Derneği (PERDER) Başkanı Ahmet Çetin son günlerde gündemde olan konularla ilgili Konya’nın Sesi’ne özel açıklamalar yaptı.

Üç harfli marketlerin katılmıyor ve yanlarında durmuyoruz

Gıda Perakendecileri Derneği’nin açıklamasına katılmadıklarını ve tamamen karşısında durduklarını ifade eden Ahmet Çetin; “Bizler yapılan o açıklamanın yanında bulunmuyoruz. Kendilerine göre açıklama yaptılar ki zaten halk tarafından da tepki de geldi. Bizler yerel marketler olarak o açıklamaya katılmıyoruz ve yanlarında durmuyoruz. Uygun fiyat politikamızla devletimizin ve milletimizin yanında olmaya devam ediyoruz” dedi.

Yerel marketlerde fahiş fiyat yok

Yerel marketlerde fahiş fiyat politikasının olmadığını ifade eden Ahmet Çetin; “Yerel marketlerde fahiş fiyat politikası kesinlikle yoktur. Güncellenen fiyat listelerimiz elbette oluyor. Burada girdi maliyetlerinin yükselmesi en önemli etken. Üreticiden ve toplanıcılardan aldığımız ürünlerin üzerine az bir karlılık payı ekleyip satış yapıyoruz. Biz aracı kurum gibiyiz. Bunun yanında stokçuluk durumu da asla yapmıyoruz. Et ve süt gündemde. Bu ürünlerde stokçuluk yapmamız zaten imkansız. Bizlerin distribütörlerden aldığı ürünler yüksek olunca bizlerde o fiyatların aşağısına ürün satma gibi bir durumumuz olmuyor. İşletme gider ve karlılık payımızı ekleyip satıyoruz sadece. Karlarımız sabittir. Yerel marketlerde fahiş fiyat politikası kesinlikle yoktur” açıklamalarını yaptı.

Girdi maliyetleri ürünlerin üretim fiyatını yükseltiyor

Gıda sektörünün çok geniş bir yelpaze olduğunu ifade eden Çetin; “Ürünlerin tarladan rafa ve üretim bandından rafa gelene kadar arada bulunan aşamalar var. Üretici özelinde girdi maliyetleri çok yüksek olduğu için ürün tarlada olduğundan daha pahalıya çıkıyor diyebiliriz. Sanayici açısından da durum bundan ibaret. Üretim ve dağıtım aşamalarından girdi maliyetleri yükselince bu raftaki fiyatı da elbette etkiliyor. Ancak dediğim gibi biz yerel marketlerin fahiş fiyat politikası kesinlikte yoktur. Yerel marketler sadece fiyat okur ve reyonlarına ürünü koyar ve satar” şeklinde konuştu.

Tepki göstermek halkın kendi tercihidir

Zincir marketlere kilit vurulmasını da değerlendiren Çetin; “Belediyelerin zabıta denetimleri sonrasında uyarma, ceza kesme ve hatta işleyişine ara verme yani kapatma hakları var. Kanun ve tüzükte yer alıyor. Buna yorum yapmamız doğru değil. Halktan gelen çok büyük bir tepki var ve buna halkımız karar verecek. Bizlerin yorum yapması doğru değil. Halk bir tüketicidir ve tepki göstermek veya göstermemekte halkın kendi tercihidir” ifadelerini kullandı.

DÜZGÜN: TEKELLEŞMEYE İVEDİ ÖNLEM ALINMALI

Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Düzgün, Perakende Yasası'nda var olan eksik ayaklar nedeniyle rekabetin kalmadığını, sektörde bir tekelleşme olduğunu ve yerel işletmeciler ile esnafın zor bir duruma sürüklendiğini savundu.

Yaklaşık 10 yıldır Perakende Yasası'ndaki eksikliklere ve alınması gereken önlemlere yönelik önerilerini paylaştıklarını aktaran Düzgün, "2015'ten itibaren discount marketlerdeki mağaza açılışlarının tekelleşmeye doğru gittiğine işaret ettik. Son 10 yılda mağaza sayısı yüzde 395 artışla 42 bin adede ulaştı. 128 bin bakkal, 5 bin 600 akaryakıt istasyonundaki marketler, 27 bin büfe ve diğer noktaları eklediğimizde müthiş bir mağaza enflasyonu ile karşı karşıyayız. Türkiye'de 400-500 kişiye bir market düşerken, Avrupa'da bu rakam 3-3 bin 500 olarak öne çıkıyor. Önümüzdeki 5 yıl içinde 13 binin üzerinde yeni market açılması bekleniyor. Bugün gıda perakendesindeki sektör payı yüzde 79 olan discount marketlerin (zincir) payının yüzde 81'e ulaşması öngörülüyor. Discount marketler tekelleşme yolunda hızla ilerliyor. Bu gidişata Perakende Yasası ile ivedi önlem alınmalı." ifadelerini kullandı.

Bu durum üretici ve tüketiciye zarar verecek

Ömer Düzgün, yerel zincirlerin rekabete karşı olmadığını, yerel üretici ve yerel perakendecinin gıda sektörünün sigortası ve teminatı olduğunu belirterek, şu değerlendirmelerde bulundu: "Bizler tek bir mağazamızda 3-5 değil, 20-25 hemşerimize istihdam sağlıyoruz. Toplam 5 bin mağazamızda istihdam sayımız 100 bini aştı. Mağaza açılışlarının bu şekilde devam etmesi demek, önümüzdeki süreçte alt alta, yan yana, üst üste market açılışları devam edecek demek. Bu durum, gidişat, sadece gıda perakendesindeki işletmecilere değil, üreticiye de tüketiciye de zarar verecek. Biz zincirin son halkasıyız. Üreticiden aldığımız ürünü vatandaşımız ile buluşturuyoruz. Bizden kaynaklı olmayan fiyat artışları konusunda son 2 yıldır hiç olmadığı kadar müşterilerimiz ile karşı karşıya kaldık" ifadelerini kullandı.

Zincir marketlere karşı zaten haksız fiyat artışı yapamayacaklarını belirten Düzgün, yerel marketlerde en az 5 bin çeşit ürünün yer aldığını, farklı markalara ait aynı ürünü bulmanın mümkün olduğunu kaydetti. Düzgün, Perakende Yasası ile zincir marketlerde "private label" ürünlere alternatif olarak farklı markalara ait 2-3 ürünün yer alması gerektiği çağrısında bulundu.

Siyaseti ve devletimizi hedef alan açıklamaları kabul etmiyoruz

TPF Yönetim Kurulu Başkanı Düzgün, siyaseti ve devleti hedef alan açıklamaları asla kabul etmediklerini ve etmeyeceklerini belirterek, şunları kaydetti: "Sergilenen tavır, bizleri ve vatandaşlarımızı üzmüş, rencide etmiştir. Bizler vatandaşımızın alım gücünü artıracak önlemleri, sektörümüzün sorunları, ülkemize sağlayacağımız katma değerlere odaklanmalı, projeleri hayata geçirmeliyiz. Bugün olduğu gibi gelecekte de bu denli açıklamaların karşısında olacağız. Yerel zincirler olarak her zaman devletimizin, milletimizin yanındayız. Sektörümüzdeki sorunlara birlikte çözüm bulmak için hazırız” dedi. HALİL YILMAZER