Konyalı uzman konuştu: Ölüme davetiye çıkarıyor! Asansördeki renklere dikkat!
KYK yurdunda meydana gelen asansör kazasında üniversite son sınıf öğrencisi Zeren Ertaş’ın vefatı akıllara asansör bakımındaki eksiklikleri ve insan sağlığını hiçe sayan ihmalleri getirdi. Hidoks Teknik Servis Müdürü Kazım Küçükçuhadar, asansör bakımı aşamalarını ve maliyet sıkıntısının yol açtığı sorunları anlattı.
Küçükçuhadar, “Asansör bakımlarında ilk önce binaya gittiğimizde ilk zemin girişine uyarı levhası takılıp asansör bakımına başlanır. Yönetimle görevliye bilgi verilir. Ondan sonraki süreçte makinenin freni, halatları, katlarda duruşu, fren ayarı, yağlaması, halatların takozları ve yaylarının kontrolü, aşırı yük siviçlerinin çalışıp çalışmadığı ayrıyeten butonların basıp basmadığı komple elden geçirilir. Ondan sonra eğer şayet gözle görülen bir tehlike arz eden bir şey varsa yönetime bildirilir. İmzası alınır yazılı bir şekilde. Arızayı yaptırıp yaptırmamak yönetimin kararındadır. Ama çok elzem, tehlikeli bir şey arz ediyorsa asansörü kapatırız. Biz o tehlikeyi göze almıyoruz kapatıyoruz. Yönetim ister yaptırsın ister yaptırmasın. Biz kapattıktan sonra olur da kendileri açar başka bir firma açar orası onların sorumluluğu altında. Biz tutanak tutup asansörü kapatıyoruz. Eğer gerçekten hayati bir tehlike varsa söylüyoruz” ifadelerini kullandı.
ASANSÖRDEKİ RENKLİ ETİKETLER NE ANLAMA GELİYOR
Asansör bakımlarının aylık düzenli bir şekilde bakımının yapıldığını ve asansörlerin renk etiketlerinin hangi anlamlara geldiğini anlatan Küçükçuhadar, “Aylık bakım yapılırken ayda on kere de arıza gelse, şayet arızası varsa asansörün o aylık bakımın içinde ücretsiz şekilde gidilip hizmet verilir. Asansörde bulunan etiketler var her rengin bir anlamı var. Yeşil etiket asansör kullanıma uygundur ibaresi taşır. Mavi etiket hafif kusurlu diye adlandırılır. Yani araba vizesi düşünün. Arabanın işte far ayarı bozuk hafif kusurlu veya camları filmli, hafif kusurlu diye geçer. Aynı onun tarzında mavi etiket öyledir. Sarı etiketli asansör tehlikeli ibaresi taşır. Tamiri için yüz yirmi gün süre verirler. Kırmızı etikette ise altmış gün süresi vardır ve asansör tehlikeli ifadesi taşır. Tabii altmış gün süresi var ama kırmızıya düştükten sonra asansör tabiri caizse trafikten men edilir. Kapatılması gerekir. Tabii bizim öyle bir kapatma yetkimiz yok kırmızı etiket vurulduktan sonra. Biz kapatamayız. Etiket kırmızıya düştüğünde yetki belediyededir. Normalde etiket kırmızıya düştüğünde belediyenin adı altında ihaleyi alan firmaların asansörü kapatması gerekiyor. Onlar da kapatmıyor. Yönetime atıyorlar tüm sorumluluğu. Yönetimde kendisi kapatmaz. Niye kapatmaz? Tek asansörü var adamın. On katlı bir bina düşünün nasıl kullanacak kırmızıya düştükten sonra. Kullanamayacak. Ama şöyle düşünür kırmızıya düşmeden bir gün öncesine kadar o asansör çalışıyordu. Bir an önce yaptıralım ki bir hafta içinde, on gün içinde vatandaş mağdur olmasın diye bakıyorlar. Tabii bazen yönetimin de bu konu hakkında zaafları var. Para toplaması gerekiyor. Para toplayamayınca da hemen karar veremeyebiliyor. Kendi başına da karar veremez. Yönetim toplantısı yapacak karar verilecek. Yüksek meblağa çıkarsa asansördeki eksikliklerde. Bu süreçte de kırmızı etiketle tek asansör öyle veya böyle kapalı da olsa mağduriyet yaşamaması için kapatmıyor yönetimde. Böyle devam ediyor. Bu süreçte Allah korusun kaza olursa sorumluluk yöneticide kapatıp kapatmama takdirini yöneticiye bırakıyorlar” dedi.
Sürecin hızlanması için tavsiyelerde bulunan Küçükçuhadar, “Asansör kırmızıya düşer düşmez yönetim ilk önce hemen yaptıracak ondan sonraki süreçte fiyat olayına bakacak. Bu süreci böyle değerlendiremiyorlar. Burası toplu bir alan olduğu için vatandaşlar şöyle düşünüyorlar niye o firmayı yaptırdın? Sen asansörcüyle paslaşıyor musun bilmem anlaştınız mı gibi soru işaretleriyle yaklaşıyorlar. Dilin kemiği yok” diye konuştu.
ASANSÖRÜN ARIZA YAPMASI ÖNGÖRÜLEMEZ
Asansörlerin gerekli bakımdan geçtikten sonra bile düşebileceğinin ve etiketlerin tek başına yeterli olmadığının altını çizen Küçükçuhadar, “Yeşil asansör dahi kazaya müsaittir. Yeşil diye kaza olmayacak diye bir anlamı yok. Niye? Asansör yeşildir. Kullanıma uygundur ibaresi taşır ama fotoseli bozulur, kapı insanı görmez, sıkıştırabilir. Yani insanı görmeyebilir fotosel algılamaz. Büyük bir kaza değil bu asansörde baskı algılaması var kapı kapatır seni sıkıştırır sonra geri açar. Ama sonuç itibariyle yeşilken bile bu işler olabilir. Arıza o an gerçekleşebilir. Veyahut da yeşilken makinanın kasnağı çelik halat tornaya gider kazaya sebebiyet verir. Bir an önce yapılması gerekebilir. Yani yeşilken olmayacak diye bir anlamı yok. Veya işte öne geçmeyebilir frenleme sistemi var, regülatör diye tabir ettiğimiz hızını aşınca, kitleme tertibi algılar. Yeşil etiket aldığında frene geçmiştir. Bir ay sonra frene geçmemiştir bozulmuştur veya işte bobini çekmemiştir. Burada da büyük sorumluluk firmaya düşüyor” dedi.
TEKNİK SERVİSİN DOĞRU SEÇİLMESİ GEREKİYOR
Asansörün yaptırılacağı teknik ekibin iyi tercih edilmesinin altını çizen Küçükçuhadar, “Sektörde asansör firması çok. Yönetici tercihini kaliteden yana tercih edecek. Yani firmanın öz geçmişini araştırması gerekiyor. Müşteri bazen diyor ki şimdi misal söylüyorum, 250 liraya bakım yapan var. Biz bin liraya hizmet veriyoruz. Bin liraya bakım mı olur diyor. 250’ye yapıyor ya diyor. Onunla senin aranda ne fark var diyor? Yaptırabilirler. Tartışmaya bile girmeye gerek yok. Yani kalifiyeli bir adam koymuyorlar işin başına. Kaliteli bir adam çalıştırsan en ufak örnek 25 bin lira maaş vermen lazım. Maaşının üzerinden sigorta yaptırman gerekiyor. Maliyetler artınca ister istemez istiyorsun bin lirayı. 250 liraya yaptırdığın firma 16 yaşındaki çocuğu gönderiyor bakıma” diye konuştu.
YÖNETİCİLER ÖNCE KALİTEYİ SONRA PARAYI DÜŞÜNMELİ
Yöneticilerin asansör bakımı hakkında alması gereken tedbirlerden bahseden Küçükçuhadar, “Yöneticinin en büyük alması gereken tedbir parayı ikinci plana bırakması lazım. Kaliteyi tercih etmesi lazım. Firmaların öz geçmişini kesinlikle araştırmalı. Daha önce o firmada kaza yaşanmış mı veya referansları neler, hangi resmi kurumlarla çalışmışlar kontrol etmeli. Biz Hidoks Asansör olarak devlet hastanesi, kadın doğum evi, Konya Şeker Fabrikası, Adliye Sarayı gibi yerlerin asansörlerinin bakımını montajını yaptık. Müşteri firma tercih ederken bunları göz önünde bulundurmalı. Demek ki bu firmaya resmi kurumlarda dâhil iş yaptırıyorsa kaliteli diye düşünmeli. Ama bunun yerine fiyat gözetiliyor. Fiyat gözetilince de kalite geri planda kalıyor. İnsan sağlığı tehlikeye giriyor. Asansör bakımı çok önemli. Yöneticilerin bunu dikkate alması lazım. Halatların değişmesi lazım denildiğinde kış bir çıksın doğalgaz bir sönsün de deniliyor bu yanlış bir yaklaşım. Asansör insan taşıyor, insan canı hafife alınıyor. Yöneticilerin de apartman sakinlerinin de bilinçlenmesi lazım” ifadelerini kullandı.
-Büşra GÜLTAŞ
Kaynak:Konya'nın Sesi