Böyle giderse Konya'da usta kalmayacak!
Otomotiv sektöründe usta krizi, özellikle Konya’da kalifiye eleman eksikliği nedeniyle giderek derinleşiyor. Genç neslin mesleki eğitime yönelmemesi, bu durumu daha da zorlaştırıyor. Uzmanlar, nitelikli iş gücü yetiştirmek için işbirlikleri ve eğitim programlarına ağırlık verilmesi gerektiğini vurguluyor. Şu anda tamircilerin yaş ortalamasının 35 olması da sektörde yetiştirecek eleman bulunmadığını gösteriyor
Otomotiv sektöründe usta krizi, son yıllarda giderek daha belirgin hale geliyor. Araç sayısının artmasıyla birlikte, teknik servis ve tamir ihtiyaçları da çoğalıyor. Ancak, nitelikli tamircilerin sayısı, sektördeki talebi karşılamakta yetersiz kalıyor. Bunun başlıca nedenleri arasında, genç neslin otomotiv sektörüne olan ilgisinin azalması, mesleki eğitim programlarının yetersizliği ve mevcut ustaların emekliliği sayılabilir. Özellikle elektrikli ve otonom araçların yaygınlaşması, ustaların teknik bilgi ve becerilerini güncellemelerini gerektiriyor. Ancak, bu alanda eğitim alan profesyonel sayısının az olması, sektörde ciddi bir ustalık açığına yol açıyor.
Dolayısıyla, önümüzdeki 5 yıl içinde nitelikli tamirci bulmak zorlaşabilir. Bu durum, hem araç sahiplerini hem de otomotiv işletmelerini olumsuz etkiliyor. Sorunun çözümü için mesleki eğitim programlarının güçlendirilmesi, gençlere sektörü tanıtan staj imkanları sunulması ve ustaların bilgi birikimlerinin güncellenmesi gibi adımlar atılmalı. Aksi takdirde, otomotiv sektörü ciddi bir iş gücü kriziyle karşı karşıya kalabilir. Kaporta ve boya teknisyeni 30 bin – 45 bin TL, elektrik teknisyeni 35 bin – 60 bin TL, mekanik teknisyeni ise 35 bin – 50 bin TL aralığında maaş almalarına rağmen otomotiv sektörü hem usta krizi yaşıyor hem de yetiştirecek eleman bulamıyor.
“KONYA’DA OTOMOBİL SEKTÖRÜNDEKİ USTA KRİZİ ARTMA YÖNÜNDE İLERLİYOR”
Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan KONFİAT Yönetim Kurulu Başkanı Talha Altuntaş, zanaat mesleklerinde olduğu gibi otomotiv sektöründe de tamirci, özellikle kaportacı, elektrik teknisyeni, mekanik teknisyeni ve boyacı bulmanın daha fazla zorlaşacağını dile getirdi. Altuntaş, “Alttan bir personel yetişmiyor. Ebeveynler çocuklarını sanayiye gönderip otomobil ustası olmalarını istemiyorlar. Genellikle herkes çocuklarının lise veya üniversite mezunu olmasını talep ediyor. Haliyle bu konuda otomotiv sektöründe sıkıntılar doğuyor. İlerleyen zamanlarda bu sorunların daha da artacağı öngörülüyor. Konya’da da otomobil sektöründeki usta krizi artma yönünde ilerliyor” diye konuştu.
SOSYAL YAPIYI DEĞİŞİTİRMEKLE SORUN ÇÖZÜLECEK
Eskisi gibi ilkokul 8’den sonra çocukların gelip otomobil noktasında mesleki anlamda kendilerini geliştirmelerine olanak sağlanması gerektiğini söyleyen Altuntaş, gençlerin hem mesleği öğrenip hem de çıraklık noktasında lise diplomalarını almalarını istediklerini belirtti. Altuntaş, “Bu anca sosyal bir yapıyı değiştirmekle olur. 4+4+4 geldikten sonra özellikle yeni jenerasyonda liseyi okumak zorunda olduklarına dair düşünceler çıktı. Halbuki çocuklar 8. sınıftan sonra çıkıp bize gelse hem mesleki anlamda işe başlasa hem de çıraklık okuluna gelse 4 senede iyi bir usta olmaya yaklaşacak” ifadelerini kullandı.
TAMİRCİLER BİR MÜHENDİSTEN BİLE DAHA FAZLA MAAŞ ALABİLİYOR
Günümüzde tamircilerin bir mühendisten daha fazla maaş alabildiğini aktaran Altuntaş, “Hep duyuyoruz. Birçok çok mühendis asgari ücretle çalışırken bizim ustalarımız bu ücretin çok daha üstünde bir maaş alıyorlar. 45 bin lira maaş alan ustalarımız var. Artık okumak çok ayrıcalıklı değil. Zanaatkâr ustalarımız zaman içerisinde daha kıymetli hale gelecek. Bugün otomotiv sektörüne baktığımızda kalifiyeli bir usta yok. El emeğiyle çalışan insanlar git gide azalmaya başladı. Ama ustalığa talep fazla bulunsa ve maaşları daha düşük olsa işçilik maliyetleri de çok düşecek. Böyle bir şey olmadığı için fiyatlar vatandaşa da yansıyor” şeklinde konuştu.
ÇALIŞTIĞINIZ KAFEDE GÜN GELİR BİR TAMİRCİYE HİZMET EDERSİNİZ!
Şu an “Z kuşağı” denilen gençlerin genellikle güncel zamanda vakit geçirme gayesi içerisinde olduklarından yakınan Altuntaş, sözlerine son olarak şunları ekledi: “Hem sosyal medyadaki hem de televizyondaki çalışmalar gençleri buna itiyor. Ofis veya kafe kültürünü insanlara aşılıyorlar. Ama gençler baristacıdan en fazla kafe müdürlüğüne yükselebilir. Sonunda da bir tamirci o kafeye gelir ve ona hizmet eder. Gençlerimiz bu detayı kaçırıyor. Kafe ortamı daha rahat gelebilir ama otomotiv hem maddi hem de manevi anlamda kıymetli olan bir sektör. O yüzden devletin bir politika yürütüp gençlerimizi otomotiv gibi alanlara da yönlendirmesi gerekiyor. Şu an bir usta yetişmiyor. Gün gelecek oturduğumuz mobilyalar bile çok basit olacak. Çünkü iyi bir ustamız yok. Bunun yanında araç sayılarımız çok fazla. Bugün neredeyse her kapıda bir otomobil var. Hatta bu daha fazla da olabiliyor. Ama otomotiv sektöründe yetiştirecek eleman yok. Maalesef sektördeki yaş ortalaması 30-35 arasında değişiyor.”
“VASIFSIZ PERSONEL İLE BİR KALFA AYNI MAAŞI ALIYOR”
Otomotiv sektöründeki usta krizi hakkında değerlendirmelerde bulunan Mavi Ford İşletme Sahiplerinden Mehmet Uçarok ise, yeni neslin kendini otomotiv sektöründe yetiştirmediğini ve mesleğe tam anlamıyla odaklanmadığını söyledi. Uçarok, “Ustalık vasfı geriye doğru gidiyor. Bunun çözümü için meslek liseleri daha titiz davranarak disiplinli bir eğitim verebilir. Bunların yanında vasıfsız bir personel ile kalfa aynı maaşı aldığı içinde de kalfalığı bırakabiliyorlar. Hem maddi anlamda hem de rahatlık anlamında bu şekilde hareket edebiliyorlar” diye anlattı.
KOLAY YOLDAN PARA KAZANMAK İSTENİYOR
İşini iyi yapan bir tamirci veya kaportacıyı bulmanın çok zor olduğunu ifade eden Uçarok, “Kaportacı, elektrik teknisyeni, tamirci hepsi bir ahenk içerisinde ve bunlara ihtiyacımız var. Örneğin onarımı mümkün tamir edilebilir düzeyde bir kapı değişime gidiyor. Usta bununla uğraşıp zaman kaybedileceğini düşünebiliyor. Bu kapıyla uğraşıp ustalığını sergileyebilmesi gerekirken kapıyı değiştirip kısa yoldan para kazanmanın daha mantıklı olduğunu düşünüyorlar. Neredeyse her kapının önünde bir otomobil varken sektörün böyle sorunlar içermesi geleceği zorlaştıracak. Artık onarıla bilirlik bitecek. İnsanlar bununla uğraşmak yerine yenisini alıp takmak istiyorlar” dedi. Erken Emekliliğe takılanların sektöre olan etkileri hakkında da bilgi veren Uçarok, şunları dile getirdi: “Mesleğini sevmeyen kimse emeklilikten sonra devam etmez. Çünkü müşterinin aracını onarıp yeni nesil araçlara göre kendilerini geliştirmeleri gerekir. Bunun yanında otomotiv, hizmet sektörü olduğu için de insanlar belli bir yaştan sonra mesleği bırakıp emekli olmak istiyorlar.” TUBA KAYA