Türkiye’de Kadın Girişimciliğindeki Yükseliş

Türkiye’de Kadın Girişimciliğindeki Yükseliş
Türk kadınların iş dünyasındaki yeri, kadın girişimciliği ve yaşadıkları engeller.

Türkiye’de kadın girişimcilerin oranı gün geçtikçe artmakta ve başarılarıyla dikkat çekmekte. 2024 yılında bu yükseliş oranı daha da fark edilir hale geldi. Kadın girişimciler, türlü sektörde zafere ulaşırken, karşılaştıkları problemleri de cesaretle aşıyorlar.

Türkiye genelinde birçok kadın girişimci, kendi işlerini kurarak başarıya ulaşıyor. Kimisi e-ticat, teknoloji, kimisi de sürdürülebilir tarımla ilgili alanlarda faaliyet gösteriyor. Bu girişimciler, sadece ekonomiye katkı sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda iş dünyasında kadınların gücünü simgeliyorlar.

Ancak, kadın girişimcilerin iş dünyasında karşılarına çıkan zorluklara da göz ardı edilemiyor. Türkiye’de toplumsal cinsiyet algısı ve aile baskısının yanı sıra, eğitim fırsatlarına eşit olmayan erişim, yetersiz sermaye, iş gücünde deneyim eksikliği, finansman ve krediye erişim sorunları gibi zorluklar, kadın girişimcilerin önünde engel olarak duruyor. Buna rağmen, birçok kadın girişimci, istikrarla nihai amaçlarına adımlıyor ve başarıya ulaşıyor.

2024 yılında Türkiye’de kadın girişimcilerin zirveye ulaşmaları, bu alanda atılan her adımın önemini bir kez daha gözler önüne seriyor. Kadınların iş dünyasında bulunmaları, ülkenin ekonomik ve sosyal kalkınmasına katkı sağlarken, aynı zamanda toplumsal dönüşümün de önemli bir yeri oluyor.

Türkiye’de Kadın Girişimlileri Temsil Edenler:

Demet MUTLU- Trendyol

Trendyol‘un girişimcisi ve CEO’su olan Demet Mutlu, New York Üniversitesi Ekonomi Bölümü mezunu. Harvard Üniversitesi‘nde İşletme Yönetimi yüksek lisansını (MBA) tamamladıktan sonra Trendyol’u 300 bin dolar sermaye ile evinin salonunda başlattı ve 2010’da hayata geçirdi. Sitenin değeri ilk 16 ayda 150 milyon dolara ulaştı. Mevcut ortağı Alibaba’dan geçtiğimiz 350 milyon dolar yatırım aldı. Demet Mutlu 2016’da Young Global Leaders tarafından ‘Avrupa’nın Göze Çarpan Genç Liderleri’ kategorisinde seçilen tek Türk girişimci oldu.

HANDE ÇİLİNGİR – INSIDER

Hande Çilingir, Londra Ekonomi Okulu’dan mezun olduktan sonra 2. girişimi olan Insider’ı kurdu. Crunchbase tarafından ABD dışındaki en iyi 7 kadın CEO’sundan biri olarak seçildi. Geçtiğimiz yıllarda 11 milyon dolar yatırım alan yerli girişim Insider, Apple, Google, YouTube, Instagram ve WhatsApp’in yatırımcısı olan Sequoia Capital’dan yatırım alan ilk Türk firması oldu. Insider platformu, Yapay Zeka ve Makine Öğrenimi algoritmaları ile güçlendirilmiş olup; web, mobil web, mobil uygulama ve reklam kanallarında gerçek zamanlı öngörüsel segmentasyon ve kişiselleştirme çözümleri sağlıyor.

BAŞAK TAŞPINAR DEĞİM – ARMUT.COM

Armut.com‘un girişimcisi Başak Taşpınar Değim, 2000 yılında Boğaziçi Üniversitesi’nden İnşaat Mühendisi olarak mezun oldu. ABD’de de eğitimini tamamladıktan sonra Coca-Cola, Nielsen, Revlon ve Morgan Stanley gibi şirketlerde önemli pozisyonlarda çalıştı. Türkiye’ye döndükten kısa bir süre sonra Armut.com’u kurdu. Armut.com, Hummingbird’den üçüncü yılında büyük bir yatırım aldı. ”Armut piş ağzıma düş!” sloganıyla dikkatleri üzerine çeken Armut.com verdiği hizmet ile her beş ayda bir, iki kat büyümektedir.

HANZADE DOĞAN BOYNER – DOĞAN ONLINE

Londra Ekonomi Okulu‘da lisans eğitimine başlayan Hanzade Doğan Boyner lisansüstü diplomasını ise New York’ta bulunan Columbia Üniversitesi’de tamamlamıştır. Fortune Türkiye dergisinin , “Türkiye’nin Amazonu” olarak adlandırdığı Hanzade Doğan Boyner’in kurduğu hepsiburada.com platformunu Türkiye’nin dijital dönüşümüne liderlik yapmıştır. Doğan Online’ın kurucusu olduğu DOL; Türkiye’nin yanı sıra, Doğu Avrupa, Orta Doğu ve Afrika Bölgesi’nin en büyük internet şirketi olarak gösterilmektedir.

GAMZE CİZRELİ – BIG CHEFS

Gamze Cizreli, aslen Diyarbakırlı ancak Ankara’da büyümüş ve ODTÜ İşletme Bölümü mezunu. 2007 yıllarında Ankara’da Big Chefs girişimini kuruyor ve 2007-2009 yılları arasında Ankara’da dört lokasyona ulaştıktan sonra, 2009 yılından itibaren günümüzde Dubai, Suudi Arabistan ve Bahreyn başta olmak üzere yurtdışında da hızla büyüyerek toplamda Türkiye’de 48, yurtdışında 9 şubesi bulunuyor.

GÜLŞAH GÜRKAN – GÜLSHA

Ekonomist Dergisi’nin Garanti BBVA ve Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) işbirliğiyle düzenlediği Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması‘nda (2019) GÜLSHA markasının yaratıcısı Gülşah Gürkan, “Türkiye’nin Kadın Girişimcisi” seçildi. “Türkiye’den çıkan uluslararası bir kozmetik markası yaratmak.” amacıyla çıktığı bu yolda 2000’in üzerinde kişiye istihdam sağlıyor. GÜLSHA markasını oluşturan Gürkan, Asya pazarında binin üzerinden satış noktasına ulaştı. Gülşah Gürkan’ın ABD ve Çin gibi büyük pazarlardaki etkinliğini artırmak ve uluslararası arenada daha fazla söz sahibi olmak gelecek planları arasında.

DUYGU AKBUDAK – DENEBUNU

Yine Garanti BBVA ve Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) işbirliğiyle düzenlediği Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nda(2019) Duygu Akbudak- Denebunu.com girişimi ile “Türkiye’nin Gelecek Vaat Eden Kadın Girişimcisi” seçildi. 7 yıllık kurumsal deneyimi sonrasında kurumsaldan çıkarak yeni fikri Denebunu.com’u gerçekleştirdi. 2.5 milyon TL yatırım alan girişim 3 sene içerisinde 300’den fazla marka ile iş birliği yaptı.

Kaynak: