Dev şirket iflas etti... Türkiye'nin ilk üreticileri arasında yer almaktaydı

Dev şirket iflas etti... Türkiye'nin ilk üreticileri arasında yer almaktaydı
Türkiye'nin ekonomik durumu son dönemde birçok sektörü olumsuz etkilemeye devam ediyor. Son olarak, ülkemizin ilk kamyon üreticilerinden biri olan bir dev şirketin iflas ettiği haberi gündeme bomba gibi düştü

Ekonomist Turhan Bozkurt'un yaptığı açıklamaya göre, bu durum ekonomik krizin şirketleri nasıl vurduğunu bir kez daha gözler önüne serdi.

Ülkemizin endüstriyel alandaki öncülerinden biri olan bu şirketin iflas etmesi, sektörde derin bir sarsıntı yarattı. Hem işçiler hem de sektör paydaşları için endişe verici bir gelişme olan bu durum, ekonomik krizin boyutlarını bir kez daha gözler önüne seriyor.

Türkiye’nin ilk kamyon imalatçısı olan ASKAM'ın resmen iflas ettiği duyuruldu. 62 yıllık geçmişi bulunan şirket bu süre boyunca Dodge, Fargo, DeSoto gibi markaları bünyesinde bulundurdu. Fakat 2000'de yaşanan ekonomik kriz sonrasında toparlanamayan şirket artık resmen iflas etti.

ODA TV'nin aktardığı habere göre; Şirketin iflas haberini ünlü ekonomist Turhan Bozkurt sosyal medya üzerinden yaptığı paylaşımla duyurdu. Bozkurt paylaşımında, "Türkiye'nin ilk kamyon imalatçısı ASKAM iflas etti." ifadelerini kullandı.

2007'DE İFLASIN EŞİĞİNE GELDİ


2000 yılında yaşanan ekonomik krizden etkilenen ASKAM, iflasın eşiğine gelmiş ve 2007 yılında kamyon üretimini tamamen durdurmuştu. Şirketin beklenen iflas haberi ise artık resmen geldi.

Şirket, 1962’de Chrysler’le ortak olarak kuruldu. Chrysler, Orta Doğu pazarında etkin olmayı istediği için Türkiye’ye yatırım yaptı. Bu kapsamda Çiftler Holding’le ortak girişim başlatan Chrysler, %60’lık payı aldı.

Çiftçiler Holding’in ise %40’lık payı aldığı ortaklık kapsamında; Dodge, Fargo, DeSoto gibi markalar altın kamyon satışları yapmaya başladı. Söz konusu markalar, Türkiye’de kamyon sektörünün liderleri arasına girdi. Fakat Chrysler, ortaklıktan memnun kalmayınca 1978 yılında hisselerini sattı ve şirket tamamen Türk sermayeli olarak yoluna devam etti.

TÜRKİYE’NİN EN BÜYÜK KAMYON İMALATÇISI OLDU

Şirket, 1980’li yıllarda karlılığını artırarak yeni modellerin üretimine başladı. Aynı zamanda ihracat pazarlarını da genişletirken, hızla büyüdü ve Türkiye’nin en büyük kamyon imalatçısı oldu. Öyle ki 2000 yılında 10.000 adet üretim kapasitesine ulaştı.

Fakat rekor üretime ulaştığı yıl küresel ekonomik kriz de başladı ve şirket aynı yıl üretimini durdurmak zorunda kalarak borç batağına battı. Krizin nedeni ise hammaddenin dolar cinsinden alınması, borçlanma ve borcun geri ödenmemesi olarak açıklandı.


KISA SÜREN ORTAKLIK


Şirket, 2002'ye geldiğinde Daimler Benz ve Chrysler’in birleşmesi ile yeni bir ortaklığa imza attı. Bu ortaklık ise ASKAM Kamyon İmalat ve Ticaret A.Ş adını aldı ve yeni modellerin üretimi başladı.

Fakat bu ortaklık da fazla sürmeyerek 2003 yılında son buldu. Bu yıl, ASKAM’ın üçte birlik hissesine sahip olan Çiftçiler Grubu, Tatko ve Ruşenşad’ın hisselerini devralarak ASKAM hisselerini tek bir elde topladı. Böylece şirket, yeniden Türk sermayeli bir firma oldu.

ASKAM, 2000’li yıllarda sektördeki rekabet gücünü tamamen yitirdi. Özellikle BMC, Mercedes ve FORD gibi önde gelen firmalarla yarışamadı ve 2007 yılında üretimi tamamen durdurdu. Fakat, yedek parça satışına 2014’e kadar devam etti.

Kaynak: