Fahiş kiralara yeni önlem: Şikayet Hattı!
Son dönemde artan kira fiyatları yüzbinlerce kişinin ortak sorunu. Sorunu çözmek için, şikayet hattı kurulmasının gündemde olduğunu ifade eden Emlakçılar Odası Konya Şube Başkanı Sedat Altınay, “Kiracılar bu uygulamanın kiralardaki artışı önleyip önlemeyeceği konusunda kararsız. Ancak bilgi alma noktasında bu hat faydalı olacaktır” dedi.
Son günlerde yaşanan fahiş kira artışlarına hükümetin çözüm çalışmaları devam ediyor. En son kira artışlarını yüzde 25 ile sınırlayan tavan fiyat uygulaması kararının ardından şimdi de ‘Kiracı Şikayet Hattı’ kurulması gündemde. Kiracı Şikayet Hattı ile kira konusunda ev sahibi ile sorun yaşayan kiracılar şikâyetlerini bu hatta iletebilecek. Hat üzerinden kiracılar kanuni hakları noktasında bilgilendirileceği gibi aynı zamanda ev sahiplerini ihbar da edebilecek. Eğer ev sahibinin Gelir İdaresi Başkanlığı'na kira geliri beyannamesinde bulunmadığı tespit edilirse, ev sahiplerinden geriye dönük kira geliri vergisi de tahsil edilecek. Yapılan ihbarlar neticesinde yapılacak denetimlerde kiracısını kanuna aykırı şekilde mağdur ettiği tespit edilenler devletin kara listesine girecek.
ŞİKAYET HATTI DEVREYE ALINABİLİR
Fahiş kira artışlarından vatandaşı korumak için çalışmaların devam ettiğini fakat bunların uzun soluklu olmasını gerektiğini ifade eden Emlakçılar Odası Konya Şube Başkanı Sedat Altınay, “Geçtiğimiz günlerde konuyla alakalı Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanımız Murat Kurum, Adalet Bakanı Bekir Bozdağ, Hazine Bakan Yardımcısı Yunus Elitaş ile Ticaret Bakanlığı'ndan bürokratların katılımıyla 2 saatlik bir zirve gerçekleştirildi. Zirvede Kiracı Şikâyet Hattı'nın devreye alınabileceği üzerinde de durulduğu söylendi. Kararında bir hafta 10 güne açıklanması planlanıyor. Bunun hayata geçirilirse olumlu veya olumsuz nasıl bir sonuçla karşılaşılacağını göreceğiz. Ama genel anlamda kiracı ile ev sahipleri karşı karşıya getirilmemeli. Yani aslına bakarsınız kiracılar düşünülürken mal sahipleri de düşünülmeli. Çünkü kimi zaman onlarda mağduriyet yaşayabiliyorlar” dedi.
BİR ORTA YOLUN BULUNABİLMESİ LAZIM
Kiracıların kurulacak hat üzerinden kanuni hakları noktasında bilgi alabilmelerinin çok faydalı olabileceğini söyleyen Altınay, “Çoğu zaman doğruyu yanlışı ayırt etmekte iki tarafta zorlanabiliyor. Kulaktan dolma bilgilerle hareket edilebiliyor. Bu açıdan faydalı olacağı kanaatindeyiz. Fakat diğer türlü ihbar noktasında kiracılara bir faydası olur mu bu konuda kiracılar da kararsız. Aslında iki tarafında bir orta yolu bulabilmesi lazım. Hem ev sahiplerinin hem de kiracıların vicdanlı olabilmesi gerekiyor. Bakanlığımız da açıkladı zaten. ‘İşin helalleşme boyutunu da göz ardı etmeyin’ dediler. Ama uzun vadeli çözümler gerekiyor. İnşallah devletimiz olumlu adımlar atacaktır” ifadelerini kullandı.
EV SAHİPLERİ OLUMLU KARŞILAMADI
Şu anda kiracı ile ev sahiplerinin ister istemez sürekli problemler yaşadığının altını çizen Altınay, “Şu anda ev sahipleri bakıyor bir site de 3 bin liraya oturan da var bin 200 liraya oturanda var. Buna yüzde 25’lik bir tavan uygulandığı zaman bir uçurum oluyor tabi. Mal sahipleri bu yüzden yüzde 25’lik tavan uygulamasını çok olumlu karşılamadı. Tabi bu bir yıllık geçici bir karar ileri vadede yeni çözümler üretileceği kanaatindeyiz. Ev sahibi çözümü direkt evdeki kiracıyı değiştirme yoluna giderek bulmaya çalışıyor. Bu yüzden ara bulucularda da bu tür davalar artmış vaziyette. Arabulucu bir şekilde ev sahibi ile kiracı için orta yol buluyor ama tabi taraflar bu süreçte yıpranıyor” diye konuştu. •Gülşen Çopur