BU OKULDA HER ŞEY DEĞERLENDİRİLİYOR

BU OKULDA HER ŞEY DEĞERLENDİRİLİYOR
Meram Melike Hatun Özel Eğitim Meslek Okulu’nda öğrenciler ve öğretmenler okul içerisindeki bütün atıkları değerlendiriyor. Okulda eski tencerelerden saksı da yapılıyor, mutfaktaki atıklardan gübre de üretiliyor.

Meram Melike Hatun Özel Eğitim Meslek Okulu öğrencileri ve öğretmenleri okul içerisinde yürüttüğü çalışmalarla herkese örnek oluyor. Çevreci bir anlayışlar öğrencilerini yetiştiren okul yönetimi özellikle sıfır atık konusunda hassas davranırken aynı zamanda okul içerisinde her türlü ürünü geri dönüşüme kazandırıyor. Okulda bedensel ve hafif düzey zihinsel engelli ile otizm ve down sendromlu öğrencilerle birçok atölyede proje ve dersler gerçekleştiriliyor. Ayrıca Türkiye’de ilk kez Erasmus ile yurtdışına özel eğitim öğrencileri götürülerek orada staj yapmaları da sağlandı.

BİR ALANA YOĞUNLAŞIYORLAR

Hemen hemen bütün atölyelerinde geri dönüşüm ile alakalı bir faaliyet yapıldığını söyleyen Meram Melike Hatun Özel Eğitim Meslek Okulu Müdürü Meral Taşpınar, “Okulumuz bir özel eğitim okulu yani bu özel kelimesinden insanlar okulun özel olduğunu zannediyor ama aslında bedensel ve hafif düzey zihinsel engelli ile otizm ve down sendromlu öğrencilerimizin eğitim gördüğü bir yer burası. Her sınıfta en fazla 10 öğrencimiz oluyor. 9. sınıfta öğrenciler haftada üç saat olmak üzere bütün branşlara ve atölyelere girebiliyorlar. Bunun yanında Türkçe, Matematik, Sosyal Hayat, Din Kültürü, Müzik gibi akademik dersleri de görüyorlar. 10. sınıftan itibaren de istek ve yeteneklerine göre branşlara ayrılıyorlar. Böylece belli bir alan üzerinde öğrencimiz profesyonelleşiyor” dedi. Her atölyede birbirinden kıymetli dersler beceriler olduğunu ifade eden Taşpınar, “Atölyelerimizden kısaca bahsedecek olursak Yiyecek İçecek Atölyesi’nde çocuklarımıza öncelikle sosyal hayatında kullanabilecekleri basit yiyecekler öğretiyoruz. Daha sonra özel çocukların durumlarına da uygun şekilde yemekleri ağırlaştırarak devam ediyoruz. Ardından 11 ve 12. sınıflarda stajlara gidiyorlar. Tabi buna hepsi gidemiyor. Haftanın üç günü staj görüyorlar. Her atölyedeki öğrencimiz kendi alanlarında staj yapma imkanına sahip oluyor. Böylece hem sosyal hayata katılıyorlar hem de okul bittikten sonra çalışma olanağı da elde etmiş oluyorlar” dedi.

KOP İLE DOĞAYA DÖNÜŞÜM PROJESİ

Okulda her şeyin değerlendirildiğinin altını çizen Taşpınar, “Okulumuz tarafından yürütülmekte olan ve geri dönüşüm yoluyla kompost toprak yapımını içeren KOP ile Doğaya Dönüşüm Projesi kapsamında yöntem olarak ülkemizde bir ilk gerçekleştiriliyor. KOP Bölge ve Kalkınma İdaresi Kalkınma Başkanlığı ile işbirliği içerisinde oluşturulan 200 metrekarelik kapalı sera alanı ve kompost toprak üretimi yapılan Kompostevi Projesi’yle örnek bir uygulamayı hayata geçirdi. Proje kapsamında özel eğitim öğrencileri başta olmak üzere, öğretmen ve velilere de modern sulama yöntemleri ve tarımda sürdürülebilirlik konusunda eğitimlerin verilmesi amaçlanmış, tarım alanı ders programları, sıfır atık ve geri dönüşüm araştırmaları incelenmiş ve uygulanabilirliği yüksek faaliyetler planlanmıştır.  Okuldaki yemek ve gıda atıkları, çay posası, kuru yaprak, çim, talaş gibi geri dönüşüm atıklarını kompost makinasında işleyerek okul serasının toprak ihtiyacı da karşılamaktadır. Şuanda biz seramızda kendi toprağımızı kendimiz üretiyoruz. Seranın önünde çimler var öğrencilerimiz onları biçiyor kompost makinasına atıp toprak yapıyorlar. A’dan Z’ye her şeyi kullanıyoruz. Yumurta kabukları, çay posaları asit olmayan bütün atıklar geri dönüştürülüyor” ifadelerini kullandı.

BİZDE ATIK DİYE BİR ŞEY YOK

Plastik atıklar yüzyıllar boyunca doğada kalıyor. Biz bu plastikleri farklı materyallerle süsleyip kalemlik, saksı gibi eşyalara dönüştürerek yeniden kullanıma sunuyoruz. Biz burada atığı atık olarak değil yeniden kullanılabilecek bir ürün olarak değerlendirmeye çalışıyoruz. Arkada da yine hayvanlarımız var. Onların yiyebileceği şeyleri de öyle değerlendiriyoruz. Yani bizde şu an atık diye bir şey yok. Mutfağımızda kullanılmayan tencereler El Sanatları Atölyemizde saksıya dönüşebiliyor. Yine plastik kaplarda aynı şekilde çocuklar tarafından boyanıp kalemlik gibi ürünler yapılabiliyor. Mesela Tarım Atölyemizde süs kabakları yetiştirildi. Ardından o kabaklar El Sanatları Atölyesi’nde güzelce şekil verilecek bir biblo haline getirildi. Bahçe de yine sebze ve yeşillik de yetiştiriyoruz. Seramız da süs bitkileri ağırlıklı yetiştirme yapılıyor. Arka bahçemizde Konya Büyükşehir Belediyesi’nin katkılarıyla hayvan barınaklarımız yapıldı. Okulumuzun her karışı çok değerli. Çocuklarımız burada büyük bir zevkle öğrenim görüyor” dedi.

ERASMUS’LA YURTDIŞINDA STAJ İMKANI VERİLDİ

Özel eğitim olarak Türkiyede ilk defa Erasmus’la yurtdışına öğrenci gönderdiklerini vurgulayan Taşpınar, “Erasmus Projesi kapsamında öğretmenlerimiz öğrencilerimizle beraber Çekya ve Macaristan’a gitti. Orada çocuklarımız kendi alanlarına yönelik işletmelerde 15 gün staj görme imkanına sahip oldular. Hem oranın kültürünü tanıdılar hem de öğretmen arkadaşlarımız Çekya’da ki engelli merkezlerini gezdiler. Tabi yurtdışına gitme olanağı olmayan öğrencilerimizde böylelikle güzel bir deneyim yaşamış oldu. Bu senede 2. defa İspanya’ya yaptık. Mesela Tarım Atölyesi öğrencilerimiz kompost makinasını görüp burada okulumuza uyarladılar. Bu da ilk bizim okulda kullanıldı. Hatta Milli Eğitim Bakanımız Mahmut Özer okulumuzu ziyaret ettiğinde kompost makinasını çok beğendi ve Türkiye’deki bütün özel eğitimlere bu makinadan yapıldı. Bu şu anda Sıfır Atık Projesi kapsamında okulumuzun yapmış olduğu en güzel uygulama” şeklinde konuştu.

ÖZEL ÇOCUKLAR ÇOK DONANIMLI YETİŞİYOR

“Yaklaşık 2 yıl önce İŞKUR’la özel çocuklarımızın istihdamına yönelik protokol imzaladık” diyen Taşpınar, “Tabi bu konuda biraz da toplumumuzun ön yargılarını yıkabilmemiz lazım. Özel çocukların hayata tam anlamıyla katılamayacağını düşünüyorlar. Staj yapabilecek düzeyde olan öğrencilerimize bile staj yeri bulmakta zorluk yaşıyoruz. Normalde burada Yiyecek İçecek Atölyesi’nde eğitim alan bir çocuğun beş yıldızlı bir otelde en azından engelli kadrosuyla çalışabileceğini düşünüyoruz. Biz çocuklarımızın o donanıma sahip olduğuna inanıyoruz. Hali hazırda E-KPSS ile yerleşen öğrencilerimiz var. Bizde burada sınava öğrencilerimizi hazırlıyoruz. Hatta yeni bir kanun düzenlemesi ile çocuklarımız artık üniversiteli bile olabilecek. Bunlar bizim için mutluluk verici” diyerek sözlerini tamamladı.