Araç Sahipleri Dikkat! Kayıt İçin Son 2 Gün!

Araç Sahipleri Dikkat! Kayıt İçin Son 2 Gün!
 Muhabir
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi'ne (UTTS) kayıtlar oluşan yoğunluktan dolayı 31 Aralık tarihinden 31 Ocak tarihine kadar uzatılmıştı. Kayıt için son 2 gün kala vatandaşlar kayıtların nasıl yapıldığını araştırmaya devam ediyor. UTSS kayıtları nasıl yapılıyor?

Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS), akaryakıt piyasasında rekabetin sağlanması ve kayıt dışı ekonomi ile etkin mücadele amacıyla kurulan bir sistem olarak araç sahiplerinin ve akaryakıt istasyonu işletmecilerinin sisteme kaydolmalarını ve taşıtlarına gerekli donanımları taktırmalarını zorunlu hale getirildi.

tasit-tanima-sistemi-filo-yonetimi.jpg

Vergi kaybının önüne geçilmesi için böyle bir sisteme geçiş yapıldığını söyleyen Konya Oto Galericiler Başkanı Abdullah Acıbadem, “Devlet burada aslında bu kaçak işlenen mazotu kayıt altına almak için, petrollerdeki kaçak kesilen fişlerin önüne geçmek ve vergi kaybını önlemek için böyle bir sisteme geçiş yaptı. Mesela biz özellikle kendi esnafımız adına baktığımızda esnafımıza da bununla alakalı bilgilendirme verdik. Şu an için aracın yakıtını masrafa işleyenler bunu vergiden düşmek için kullanmaya çalışıyor. Elinde stoğunda aracı olan herkes mecbur taktırmak zorunda. Bu genel olarak herkes için geçerli ama yakıtını eğer masraf olarak gideri işlemiyorsa bunu taktırmasına şu an için gerek yok” dedi.

otomotiv-2-001.jpg

“KAREKOD ÜZERİNDEN İLERLENEBİLİRDİ”

Geçen sene yılbaşında uygulanan karekod uygulaması ile devam edilerek ekstra bir ücret ödenilmesine gerek olmayacağını belirten Acıbadem, “Böyle bir şeye gerek var mıydı diye düşününce gerek yoktu. Yani şu anda insanlara ekstradan hani yüklü bir külfet oldu. Araç başına 2 bin küsur lira gibi bir ücreti var.Bir de diyelim ki şu an siz ticari amaçlı bir araç aldınız, ondan sonra bu aracı hemen taktırıyorsunuz. Daha sonra diyelim ki arabayı bana sattınız, ben aldım. Şimdi ben de tekrar etmek zorundayım. Yani burada haliyle araba değiştikçe kesinlikle burada yenilemek zorunda kalacaksınız. Bu da ekstra bir külfet. Yani bunu böyle yapmak yerine işte mesela geçen yıl yılbaşı itibariyle plakalarda küçük bir karekod uygulaması vardı. Burada vatandaşımıza ekstra yük gelmeden karekod üzerinden ilerlenebilirdi ve hepsi tamamen kayıt altına girmiş olurdu ama devlet böyle bir şeyi öngördü ve böyle bir sistem getirdiği için yapacak bir şey yok. Buradaki tek amaç söylediğim gibi tamamen kaçak işlenen bilginin önüne geçebilmek” diye açıkladı.

timthumb-001.jpeg

BAŞVURU SÜRECİ NASIL İŞLİYOR?

Başvuru sürecinin internet adresi üzerinden yapıldığını belirten Abdullah Acıbadem, “Araç sahiplerinin sisteme kaydolmak için öncelikle utts.gov.tr adresine giriş yaparak kayıt yapması gerekiyor. Kayıt işlemi, taşıt sahibi adına yetkili kişi tarafından yapılmalı sonrasında vergi levhası yükleme işlemi yapılır ve taşıtlar sisteme kaydedilir. Kaydın ardından, her araç için TTB montajı siparişi verilir. Ödeme işlemi yapılır ve sonrasında taşıt montaj kodu alınır. Bu kodla birlikte, taşıt sahibi, Yetkilendirilmiş Taşıt Montaj Noktasına giderek montaj işlemini tamamlar. Montaj işlemi sırasında ek bir ücret talep edilmez. Sistemin nasıl çalıştığını merak edenler olursa da cihaz araçların yakıt depolarının girişine takılıyor. Ondan sonra direkt sistem onu okuyarak o firma üzerine direkt vergiden düşeceği şeyi çıkıyor yani kayıt altına girmiş oluyor” şeklinde konuştu.

utts-001.webp

USULSÜZLÜĞÜN ÖNÜNE GEÇİLECEK

Geçilen yeni sistem ile usulsüzlüğün önüne geçirileceğini ifade eden Acıbadem, “Bu sistemden öncede vatandaşlar akaryakıtını masrafa işliyordu. Gider olarak kaydedebiliyordu. Şimdi artık mesela direkt aldığı her araç için hangi araca aldıysa sisteme kaydoluyor ve bu aldığı da direkt olarak Gelir İdaresi Başkanlığına da aktarılıyor. Örneğin akaryakıt istasyonlarında çalışan pompadaki çalışan personeli normal bir vatandaş akaryakıt aldığında soruyordu “fiş lazım mı?” diye eğer “lazım değil” cevabını alıyorsa o fişi anlaşmalı olduğu firma adına yazıyordu. O firma bunu da gider olarak göstererek vergiden düşüyordu. Pompadaki personelde firmalardan belli bir ücret alıyordu. Bu sistem sonrasında bu tarz konularda usulsüzlüğün önüne geçildi” ifadelerini kullandı. –Buse Aşcı