Elektrikli Otomobil Satışlarında ÖTV Etkisi!

Şubatta en çok satılan elektrikli otomobillerin belli olmasının ardından Gazeteci Emre Özpeynirci, sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı paylaşımla sektöre dair değerlendirmelerde bulundu.
Elektrikli otomobil piyasasının verilerine göre ÖTV teşviği olan modellerin satışının daha fazla olacağını belirten Özpeynirci, “Olmayanın şansı yok” dedi.
En çok satılan elektrikli otomobiller listesinin ilk 10’unu ÖTV'den muaf, ya da düşük ÖTV dilimindeki elektrikli ve PHEV modellerin kapsadığını ifade eden Özpeynirci, Şubat ayında satılan her 100 otomobilden 18'inin elektrikli olduğunu vurguladı. Özpeynirci elektriksiz araç satışlarında zirveyi belirleyen markaların ise elektrikli otomobil üretiminde geride kaldığını aktardı.
ÖTV AVANTAJI SATIŞLARI ARTIRDI
Araç alımında değişen eğilimlerden bahseden Özpeynirci, “Türkiye'de yıllardır hafif ticari araçlar ÖTV avantajı (%15) nedeniyle çok satıldı. Şimdi aynı avantaja sahip birçok elektrikli, hibrit otomobil ile ÖTV muafiyetli araçlar bulunuyor. Dolayısıyla insanlar ticari araç almak yerine aynı fiyatlara elektrikli veya şarj edilebilir hibrit otomobil alıyor. Ayrıca Türkiye'de üretilen daha uygun fiyatlı hafif ticari araçların başka ülkelere kaymasıyla satışlar net bir şekilde geriledi. Hafif ticari araçlarda yerli payı yüde 60'lardan 30'lara kadar indi. Eğer ekonomideki gidişat gerekçe gösterilseydi en çok Ford Otosan etkilenirdi. Ama onların kaybı çok düşük” şeklinde konuştu.
-Şubatta satılan her 100 otomobilden 18'i fişe takılıyor-
— Emre Özpeynirci (@eozpeynirci) March 4, 2025
Şubat ayında toplam otomobil satışları içinde elektriklinin payı %13,58, ilk 2 ayda ise %12,42 oldu.
Toplam hibrit satışları içinde şarj edilebilir hibrit (plug-in) otomobillerin payı şubatta %16,19, ilk 2 ayda %15.13… pic.twitter.com/h2VS6UOUj8
ŞUBAT’TA SATILAN HER 100 OTOMOBİLDEN 18'İ FİŞE TAKILIYOR
Şubat ayında toplam otomobil satışları içinde elektriklinin payının yüzde 13,58, ilk 2 ayda ise yüzde 12,42 olduğunu kaydeden Özpeynirci, “Toplam hibrit satışları içinde şarj edilebilir hibrit (plug-in) otomobillerin payı Şubat’ta yüzde 16,19, ilk 2 ayda yüzde 15.13 oldu. Yani bir başka deyişle Şubat’ta otomobil satışlarının yüzde 18,13'ü fişe takılan bataryalı araçlardan oluştu.
Türkiye'de elektrikli otomobillerin payının en çok satan markalara rağmen artığını aktaran Özpeynirci sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda şu cümleleri kullandı:
“Rağmen diyorum çünkü bu yılın ilk 2 ayı sonunda elektrikli otomobillerin payı %13'e yaklaşırken, en çok satan 10 marka arasında bir tek BYD ve BMW bu oranın üstünde satış yapmış.
Satış lideri Renault'un elektrikli otomobil payı sadece %1.
Eski lider bu yılın 5'incisi Fiat'ın yüzde 0,17.
İkinci sıradaki Toyota'nın sıfır. Tabi bu noktada şunun altını çizeyim. Toyota, tebliğ (servis) nedeniyle Japonya'dan elektrikli modellerini getiremiyor. Ama getirse de yüzde 2-3 ancak olurdu bence.
Hyundai, 2 modeliyle aralarında yine fena değil.
VW, yeni getirmeye başladı. Yıl sonu hedefleri yüzde 10 civarı.
Skoda, rötarlı bir şekilde mayıs ayında getirmeye başlayacak.
Peugeot ve Opel erken girdi ama satışta pazarın altında kaldılar.
Sonuç olarak Togg, Tesla gibi yüzde 100 elektrikli satan markalar olmasa ilk 10'la pay, yüzde 13'leri bile bulmazdı.”
ŞUBAT’TA EN ÇOK SATILAN ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER
ŞUBAT’TA EN ÇOK SATAN MARKALAR
-Büşra KÖSE