Okula yeni başlayan çocuklarınıza bunları yapmayın! Uyum haftası çile olmasın

Okula yeni başlayan çocuklarınıza bunları yapmayın! Uyum haftası çile olmasın
 İnternet Editörü
İlkokula yeni başlayan minikler için uyum haftası zili çaldı. Okula yeni başlayan çocuklarda adaptasyon sorunlarının oluşabileceğini söyleyen uzmanlar, velileri ve öğretmenleri uyardı. İşte yapılmaması gereken o noktalar…

İlkokula yeni başlayan miniklerin okula adapte olabilmeleri için bu hafta uyum süreci yaşanacak. Bu kapsamda normal hayatlarından sıyrılıp okul hayatına alışacak olan çocukların bazılarında yaşanan uyum sorunlarının önüne geçilmesi hedefleniyor.

“OKUL ARKADAŞLIK ORTAMI SUNAR”

Okula başlamanın, çocuklar için önemli bir dönüm noktası olduğunu ifade eden Uzman Aile Danışmanı Miyasenur Duysak, “Okul bir çocuğun ailesinden sonra hayatındaki en önemli geçiş aşamalarından biridir. Okulun amacı yeni bir şeyler öğrenmek olsa da yalnızca bununla sınırlı değildir. Okul aynı zamanda bir çocuğun sosyalleştiği, ilişkilerinin geliştiği, farklı roller edinebileceği bir yerdir. Çocuğun hem duygusal hem de sosyal çevresine önemli katkıda bulunur. Burada bir kimlik edinip aynı zamanda aidiyet duygusu geliştirmektedir.

uyum-2.jpg

Eğlenirken öğrendiği farklı şeyleri deneyimlediği ve bir lider etrafında sosyal becerilerin geliştiği önemli bir araçtır. Evde aile içinde öğrenilenler okul içinde pekiştirilirken aynı zamanda ailenin eksiklerinin tamamlandığı ortamı sunmaktadır. Okulun en önemli sosyal etkisi ‘arkadaşlık ortamını’ sunmasıdır. Böylelikle kendi istek ve arzuları doğrultusunda çocuklar paylaşmayı öğrenerek farklı kimlikler edinirler. Çocuklar okul ile birlikte çocuk olmanın dışında hayatın içinde pek çok farklı deneyim elde ederler” diye konuştu.

uyum-4.jpg

“ANNE BABADAN AYRILMAK ZOR GELEBİLİR”

Okula yeni başlayan çocuklarda görülen adaptasyon sorunlarından da bahseden Duysak, “Okula yeni başlayan çocuklar onları nasıl bir ortamın beklediğini ön göremedikleri için ilk başlarda endişeli oldukları için okula çok gitmek istemeyebilirler. Bu sebeple okula gitmek istememe, okuldan korkma davranışları çok sık görülmektedir. Bunun yanında ebeveynlerinden ayrılmak istememe, diğer çocuklarla iletişim kurmaktan kaçınma, sınıfta uzunca bir süre sırada oturmak istememe, dikkati toplayamama, kurallara uyum göstermeme gibi pek çok sorunlarla karşı karşıya kalınmaktadır” dedi.

uyum-7.jpg

“AKRAN DENEYİMİNİN KISITLI OLMASI EN BÜYÜK ETKEN”

Çocukların yaşadığı sorunların ortaya çıkmasında hangi faktörlerin etkili olabileceğini anlatan Duysak, “Okul ile yeni tanışan öğrenciler için uyum süreci diğer öğrencilere nazaran daha zordur. Ebeveynlerle çocuğun olumsuz ilişkisi, çocuğun bakım vereninin kim olduğu, çocuğa sunulan olanakların yetersizliği, akran deneyimlerinin kısıtlı olması, sistemli ve düzenli bir ev ortamının olmaması okula uyum sürecini olumsuz etkilemektedir. Yeni okula başlayan bir çocuğun okula kolay bir şekilde adapte olabilmesi ve yaşanabilecek problemleri minimum seviyede tutabilmek için ön hazırlık yapması gerekmektedir. Ön hazırlık uyum için önemli bir faktördür. Sürecin daha kolay ve en az sorunla atlatılmasında etkili olmaktadır.

2024-09-02-15-28-37.png

Ebeveynlerden sonra, çocukların hayatındaki en önemli kişi şüphesiz çocuğa eğitim veren öğretmenidir. Okul ve öğretmen ile çocuk, birey olarak toplumla aidiyet kurmayı, sosyal ve karmaşık çevrede dış dünyayı öğrenmektedir. Bu yüzden ebeveynlere ve öğretmenlere çok önemli görevler düşmektedir. Okula yeni başlayan bir çocuk için okulun ilk günü ve öğretmene karşı ilk izlenim çok önemlidir. İlk izlenimin olumlu olması sürecin bütünü de etkileyecektir. Bu sebeple öğretmenlerden öğrencilerine karşı daima güler yüzlü, yapıcı ve sevecen bir tutum sergilemeleri beklenmektedir. Okul korkusunun azaltılması için ilk günlerde sınıf içi etkinliklere ve kaynaştırma programlarına ihtiyaç vardır. Bu sebeple öğretmenlerin hazırlık gelmesi gerekmektedir. Korkusunu ve kaygısını yönetemeyen öğrenciler öğretmenler tarafından çok daha iyi gözlemlenmeli onlara karşı ilgi daha da arttırılmalıdır” ifadelerini kullandı.

uyum-9.jpg

Uyum sürecinde ailelere düşen görevler nelerdir?

-İlk olarak ebeveynlerin süreci olumlu yönetebilmesi için, kaygı ve korkudan uzak olması gerekmektedir. Çocuğun duyguları önemsenmeli ve davranışlarını yönetebilmesi için iyi bir gözlemci olması gerekmektedir. Ailelerden bu süreçte ekstra çocuklarına karşı sabırlı olması beklenmektedir. Defalarca kez çocuklarla aynı duyguların ve davranışların konuşulması normaldir. Sabırla çocuğu sevgiyle kucaklayarak, özgüvenini geliştirecek şekilde ona yanıt vermek karşılaşılan problemlerle daha kolay baş etmeyi beraberinde getirecektir.

-Okulun başlamasına yakın bir zamanda çocukların uykuları planlanmalı, uyku geç saatlere bırakmamalıdır.

-Okula uyum sürecinde çocukların davranışlarında beklenmedik durumlarla karşı karşıya kalınabilir. Bu çok normaldir. Endişelenmeyip kaygıyı azaltarak bu süreci olumlu bir şekilde yönlendirmek gerekmektedir.

-Ebeveynlerin sakin ve kararlı yapıları okula başlama sürecinde çok önemlidir. Bu yüzden bu durumlardan taviz verilmemelidir.

-Okula başlamadan önce çocukla konuşulmalı, çocuğun yaşayacakları tek tek ona anlatılarak bir ön görü oluşturulmalıdır.

Kaynak:Konya'nın Sesi