Ulaşım Sektöründe Fiyat Oyunu! Fazla Ödediyseniz Paranız İade!

Yaklaşan Ramazan Bayramı tatili ile birlikte otobüs ve uçak biletlerinde belirgin bir fiyat artışı yaşanıyor. Bayram öncesi ve sonrasında oluşan yoğun talep, ulaşım fiyatlarının artmasına neden olurken, yolcular tatil planlarını yapmakta zorlanıyor. Ulaşım şirketleri, bu dönemde seferleri artırarak talebi karşılayabilse de bilet fiyatlarına artış yapmaktan geri durmuyor. Bayram tatillerinde sevdiklerine kavuşmak isteyen vatandaşlar seyahat masrafları karşısında zoraki bir külfet altına giriyor. Bayramdan önceki hafta 750-900 TL olan Konya-İstanbul uçak bileti bayram arifesinde bin 600 ila 2 bin 300 TL arasında değişiyor. Benzer şekilde, otobüs bilet fiyatları da bin 200 TL'den bin 500 TL'ye kadar çıkıyor. Bayram tatili döneminde seyahat talebinin zirveye ulaşması ulaşım sektöründe arz-talep dengesini bozarken otobüs ve havayolu şirketleri, artan talebi fırsat bilerek bilet fiyatlarını önemli ölçüde yükseltiyor.
DENETİM ŞART
Ulaşım sektörünün belirli yaptırımlara tabi tutulması gerektiğinin altını çizen Tüketiciler Birliği Konya Şube Başkanı Mustafa Dinç, “Talebin arttığı zamanlarda fiyatların yükselmesi birçok sektörde görülüyor. Özellikle ulaşımda yoğun bir şekilde görülüyor. Her bayram talebin artmasından dolayı fiyatlar iki üç katına kadar çıkabiliyor. Hem otobüs taşımacılığı, hem de uçak taşımacılığında fırsatçılık yapılıyor. Tren devletin kontrolünde olduğu için fiyatlarda bir değişiklik olmuyor. Ama özel sektör bu dönemi bir fırsat bilip fiyatlarını arttırıyor. Bunların sıkıca denetlenmesi ve gereksiz yapılan fiyat artışlarının mutlaka cezalandırılması lazım. Devlet bu alanı biraz boş bırakıyor. Havacılık sektörüne bir tarife var ama karayollarında böyle bir uygulama olmadığı için rakamlar oldukça şişiriliyor” ifadelerini kullandı.
ÜCRET İADESİ MÜMKÜN
Hava taşımacılığında tavan fiyatın üstünde rakamlar geldiği zaman, tüketicilerin şikâyet haklarının bulunduğunu belirten Dinç, “Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, uçak bilet fiyatları ile ilgili bir tavan fiyat uygulaması yapıyor. Vatandaşlar bu dönemde yapılan artışlarla ilgili üst birim olan Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu’na şikâyette bulunup oradan ilgili firmanın ceza almasını sağlayabilir. Bu sayede ücret iadesi alabilirler. Çünkü orada bir tavan fiyat uygulaması var. O fiyat üzerine çıkılmaması lazım” dedi.
MALİYET ARTIŞI DEĞİL FIRSAT DÖNEMİ
Özel sektör ve kamu çalışanlarının izin süreciyle ilgili belirsizliklerinden kaynaklanan durumlardan dolayı erken plan yapamadıklarını ve bu durumun erken bilet alımını engellediğini kaydeden Dinç, “Özellikle havayolunda rezervasyonlar erken yapıldığında çok uygun fiyatlar olabiliyor. İmkânı olan vatandaşlar bu yolu deneyebilir. Bazı sektörlerde izin süreçleri son anda belli oluyor. Kamu sektöründe de son bir iki gün kala tatiller açıklanıyor, uzatılma süreleri veya 9 gün tatil gibi süreçler son anda açıklanıyor. Ama özel sektörde çalışan vatandaşlar planlama yapabiliyorlarsa gerek uçak biletlerini, gerek otobüs biletlerini özellikle bayram öncesi dönemlerde daha önceden almalarını tavsiye ediyorum. Hem fiyat açısından faydası var, hem de bu tip kuruluşlar erkenden gelen taleplere istinaden ilave hatlar açabiliyorlar. Dolayısıyla onlara da böyle bir fırsat tanınmış olur. Yeni sefer koyma imkânları olmadığı için mevcut seferlerin fiyatlarını artırıyorlar, üç dört katına çıkartıyorlar. Problem biraz da buradan kaynaklanıyor. Bu bir maliyet artışı değil bu dönemi bir kazanç dönemi, bir fırsat dönemi olarak görüp değerlendiriyorlar” diye konuştu.
-Büşra KÖSE